15 דרכים ליצירת אשליית עומק בציור

עודכן ב: 03 יוני 2022

רישום בעט של עצי זית

כאשר רוצים לצייר בסגנון ריאליסטי, כדאי לצייר מהתבוננות ישירה, או להיעזר בתמונות עיון.

לעומת זאת, עבור הכנת סקיצה ראשונית לציור, או עבור ציור מהדמיון, כדאי להכיר מספר שיטות שימושיות ליצירת מרחב ועומק בציור.

1. נפח - Volume

אובייקט המצויר באופן תלת-ממדי, להבדיל מאובייקט שטוח, נראה בעל נפח, ולכן מעיד על עומק בציור.

לאובייקט תלת-ממדי יש אזור מואר ואזור מוצלל, בהתאם למיקום מקור האור.

רישום בעט של גוף תלת-ממדי שטוח לעומת בעל נפח

דוגמה:

רישום בעט של עץ זית רישום בעט של עץ זית

2. גודל - Size

לפי כללי הפרספקטיבה, ככל שגוף רחוק יותר, הוא נראה קטן יותר.

לכן, כאשר מציירים אובייקטים דומים אך בגדלים שונים, ניתן להסיק שהאובייקטים הקטנים הם רחוקים יותר, וכך נוצרת תחושת עומק בציור.

רישום בעט של גופים בעלי גודל שונה גופים בעלי גודל שונה

דוגמה:

רישום בעט של שני עצים של זית רישום בעט של שני עצי זית

ניתן להשתמש בגודל גם ליצירת תחושת מרחב.

הוספת אובייקטים קטנים לחלל מוגדר תגרום לו להראות גדול:

רישום בעיפרון של חותר קיאק במערה אובייקט קטן מגדיר חלל גדול

הוספת אובייקטים גדולים לאותו חלל תגרום לו להראות קטן:

רישום בעיפרון של איש עם תרמיל הולך במערה אובייקט גדול מגדיר חלל קטן

3. הסתרה חלקית - Overlapping

גוף המסתיר חלקית גוף אחר מעיד שהגוף אותו הוא מסתיר נמצא רחוק יותר.

רישום בעט של גוף המסתיר גוף אחר הסתרה חלקית של גופים

הסתרה חלקית היא שיטה רבת עוצמה להוספת עומק!

דוגמה:

רישום בעט של שני עצי זית רישום בעט של עצי זית

אם אתם אוהבים את סגנון ציור העצים שלי, אתם מוזמנים לקרוא את המדריך שכתבתי בנושא: רישום בעט - איך לצייר כל סוג של עץ.

ציור עצים בעזרת עט

4. מיקום\גובה בציור - Position

בציור, בדרך כלל, ככל שגוף יצויר גבוה יותר על משטח הציור הוא ייראה רחוק יותר.

רישום בעט של גופים בגבהים שונים בציור גבהים שונים על משטח הציור

ברוב המקרים, בסיסו של האובייקט הקרוב יהיה נמוך יותר על משטח הציור, וחלקו העליון של האובייקט הקרוב יהיה גבוה יותר על משטח הציור.

שימו לב:

תנאי זה יקרה כאשר האופק ממוקם באמצע. עוד על כך בהמשך.

רישום בעט של גופים בעלי גובה ומיקום שונה גבהים ומיקום בהתאם למרחק

הסיבה היא זווית הראיה של המתבונן. זאת אומרת מדידה במעלות ולא בסנטימטרים, בפרספקטיבה.

זווית הראייה של המתבונן זווית הראייה של המתבונן

זכרו:

אין עומק ממשי בציור, גיליון הנייר שטוח. לכן, השתמשו בגובה כדי ליצור אשליית עומק.

דוגמה:

ציור בעט של עץ מיקום העץ בציור

במבט מלמעלה, החלק העליון של אובייקטים קרובים יהיה נמוך יותר על משטח הציור.

גובה האובייקטים במבט מלמעלה מבט מלמעלה

להלן סקירה שלי עבור עטים טכניים מומלצים לציור, בהם אני משתמש באופן קבוע.

ציורים בעזרת עטים

5. ניגודיות ופרטים - Contrast & details

ככל שאובייקט רחוק יותר, הניגודיות בין האזורים הכהים והבהירים בו תרד, וכך גם מידת הפרטים שניתן להבחין בהם.

רישום בעט של גופים בעלי רמת ניגודיות ופרטים שונה עוצמת ניגודיות ופרטים משתנה

כלומר, כאשר מציירים, אזורים עם ניגודיות גבוהה נראים קרובים, ואזורים עם פחות ניגודיות נראים רחוקים.

דוגמה:

רישום בעיפרון של נוף עם עצים רישום בעיפרון של עצים

6. שוליים - Edges

כאשר הקצוות של אובייקט מסתיימים באופן חד זה אומר שיש לו שוליים חדים.

לעומת זאת, כאשר הקצוות של אובייקט מסתיימים באופן הדרגתי, מכהה לבהיר, זה אומר שיש לו שוליים רכים.

שוליים חדים לעומת שוליים רכים שוליים חדים לעומת שוליים רכים

אובייקט קרוב אל המתבונן יהיה בעל שוליים חדים, זאת אומרת שהאובייקט יהיה בפוקוס.

לאובייקט רחוק יהיו שוליים רכים או דהויים, ולכן ייראה מטושטש.

אובייקט קדמי ובפוקוס בעל שוליים חדים אובייקט קרוב יהיה בפוקוס

זה קורה בגלל פרספקטיבה אטמוספרית.

כלומר, ככל שאובייקט רחוק יותר, יש יותר חלקיקי אטמוספירה (אוויר) בינו לבין המתבונן.

חלקיקים אלו מפזרים אור. זו הסיבה שאובייקטים רחוקים נראים מטושטשים, ועם פחות פרטים וניגודיות.

אפשר להשתמש ברישיון האומנותי כדי ליצור אפקט של מצלמה, לכפות עומק בין שני אובייקטים קרובים יחסית.

דוגמה:

ציור עיפרון ריאליסטי של ציפורי דרור שתי ציפורי דרור

7. אופק וקרקע - Horizon

חלוקת הציור לקרקע ושמיים על ידי קו אופק, רכס הרים, צמחייה, או כל דרך אחרת, מעידה על עומק.

בנוסף, כאשר מוסיפים קרקע לציור, האובייקטים מפסיקים "לרחף".

רישום בעט של אובייקטים וקו אופק אופק וקרקע

דוגמה:

רישום בעיפרון של עץ מחט בשלג אופק ועץ מחט בשלג

זכרו:

משטח הציור שטוח! אין לכם עומק, רק גובה ורוחב.

ככל שאובייקטים קרובים יותר לאופק, הם נראים רחוקים יותר.

אובייקטים הנמצאים קרוב לאופק, נראים רחוקים גובה כמדד למרחק

בתמונה למעלה, עצים הנמצאים גבוה יותר על משטח הציור (לכיוון האופק) נראים רחוקים יותר.

עננים הנמצאים נמוך יותר על משטח הציור (לכיוון האופק) נראים רחוקים יותר.

לרשימת הציוד בו אני משתמש, בקרו במדריך שלי לציוד מומלץ עבור רישום בעיפרון.

דוגמאות לציוד עבור רישום בעיפרון, כולל עפרונות ומחקים

8. פרספקטיבה - Perspective

על ידי שימוש בפרספקטיבה לינארית ניתן להמחיש עומק באופן ריאליסטי.

רישום בעט של גופים בפרספקטיבה לינארית פרספקטיבה לינארית (קווית)

דוגמה:

רישום בעט של בית בפרספקטיבה בית בפרספקטיבה

אם פרספקטיבה לינארית היא נושא חדש עבורכם, קראו את המדריך שלי לציור בפרספקטיבה לינארית, זהו אחד היסודות החשובים בציור.

דוגמאות לציור בפרספקטיבה לינארית

9. קיצור - Foreshortening

אובייקטים הנמצאים מול המתבונן, כמו מבנים, עצים, הרים, אנשים וכו', נראים קטנים יותר ככל שהם רחוקים יותר, אך שומרים על היחס בין הגובה לרוחב בציור. כלומר, לא נוצר עיוות.

לעומת זאת, כאשר הזווית בא אתם מסתכלים על האובייקט משתנה, והאובייקט כעת בכיוון הראייה שלכם, נוצר עיוות, והאובייקט מקוצר יותר בכיוון זה.

ציור שמן שנראה קצר יותר כאשר הוא בכיוון הראייה שלנו קנבס בכיוון הראייה, ולכן מקוצר

עיוות זה נובע מזווית הראייה. ככל שאובייקט נמצא בכיוון הראייה שלכם, כך הוא מעוות (הופך להיות קצר בהרבה בכיוון זה).

אגם, שבמציאות יכול להיות עגול, בפרספקטיבה יהפוך ליותר אליפטי ככל שהמרחק בינו לבין המתבונן גדל.

רישום בעט של אגם עם קיצור בציור בפרספקטיבה קיצור בפרספקטיבה

חשוב לזכור:

צל מוטל יהיה נתון לקיצור (כל עוד הוא לא מול המתבונן).

רישום בעט של עט זית וצל מוטל קיצור של צל מוטל

הבנת הקיצור היא היתרון המרכזי של ציירים מנוסים, במיוחד כאשר מציירים מהדמיון.

רישום ראשוני של גלילי נייר קיצור בגלילים

כאשר סקיצה מצוירת נכון, היא מוכנה לרינדור.

ציור של גלילי נייר טואלט עם מרקרים צביעה בעזרת מרקרים

אם קיצור (foreshortening) חדש עבורכם, בקרו במדריך שלי על ציור מהדמיון (זהו מדריך למתקדמים, אך מוסבר שלב אחר שלב).

דוגמאות צעד אחר צעד לציור מהדמיון

10. צבעים - Colors

לפי כללי הפרספקטיבה האטמוספרית, ככל שהאובייקטים רחוקים יותר, צבעם (גוון) יוסט לצבעו של הרקיע (שמיים כחולים בדרך כלל).

גופים רחוקים ולכן צבעם יוסט לצבעו של הרקיע ירוק מוסט מעט לכחול

11. רוויה - Saturation

ככל שאובייקט רחוק יותר, צבעו יהיה פחות רווי.

במילים אחרות, צבעים פחות חדים ועשירים, ולכן יותר אפורים ודהויים.

ציור של אובייקטים רחוקים פחות רווים אובייקטים רחוקים פחות רווים

דוגמה:

ציור שמן של חוף ים ציור שמן של חוף ים

12. טמפרטורה - Temperature

סגול, כחול וירוק הם צבעים קרים, הם מזכירים דברים קרים כמו האוקיינוס.

אדום, כתום וצהוב הם צבעים חמים, הם מזכירים דברים חמים כמו אש.

ככל שאובייקט רחוק יותר, כך יהיו יותר חלקיקים המרכיבים את האטמוספרה בינו לבין המתבונן, כלומר צבעה של האטמוספרה יהיה בעל השפעה גדולה יותר.

כאשר השמיים כחולים, צבעם של אובייקטים רחוקים ישתנה בהדרגה לגוון כחול עקב קרינה מפוזרת של השמיים, ולכן צבעם יהיה "קריר" יותר.

אובייקטים קרובים אל המתבונן יהיו בעלי צבע חמים יותר מאשר אובייקטים רחוקים, שכן יש פחות חלקיקי אטמוספרה בין המתבונן לבין האובייקטים הקדמיים.

תופעה הפוכה עשויה לקרות במצב של שקיעה או זריחה.

ציור במרקרים של נוף עם השפעה של טמפרטורה טמפרטורה בציורי נוף

לסקירה של מרקרים בהם אני משתמש לציור, בקרו במדריך שלי עבור מרקרים לציור.

13. ערכי בהירות - Values

לפי כללי הפרספקטיבה האטמוספרית, ברוב המקרים, האובייקטים הרחוקים יותר יהיו בהירים יותר.

גופים רחוקים בהירים יותר לפי פרספקטיבה אטמוספרית גופים רחוקים יהיו בהירים יותר

עבור רישום מונוכרומטי, כמו רישום בעיפרון, אותו עיקרון חל.

המפתח הוא להפעיל לחץ על עיפרון הרישום עבור ערכים כהים, או שימוש במספר עפרונות רישום בעלי ערכי בהירות שונים.

רישום בעיפרון של הרים עם ערכי בהירות שונים אובייקטים קדמיים כהים יותר

בנוסף, ניתן ליצור מעברים (גרדיאנט) בערכי בהירות, על מנת ליצור אשליית עומק.

רישום בעיפרון של איש במנהרה מעבר מכהה לבהיר
רישום בעיפרון של איש עם לפיד במנהרה מעבר מבהיר לכהה

14. צל מוטל - Cast Shadow

חשוב לצייר צל מוטל כשצריך, ולהתאים את כיוונו לצד הנגדי של מקור האור.

רישום בעט של עצי מחט עם צל צל מוטל

דוגמה:

רישום בעט של נוף עם עצים וצל מוטל רישום בעט של נוף

על מנת ללמוד כיצד לבנות סצנה ולעבד אותה, קראו את המדריך לציור קומפוזיציה.

15. משיכות מכחול וסימנים - Brushstrokes & Marks

ישנם סגנונות ציור בהם משתמשים במשיכות מכחול בודדות. לדוגמה, עבור יצירת עלים או עשב.

במקרים אלו ניתן להשתמש במכחול גדול עבור אזורים קרובים, ומכחול קטן עבור אזורים רחוקים בציור.

אותו עיקרון חל על עטים טכניים.

ניתן להשתמש בעט בעל ראש עבה עבור רישום סימנים של אובייקטים קרובים, ועט בעל ראש דק עבור אובייקטים רחוקים.

ראשי עטים טכניים בעלי עובי שונה עובי שונה של ראשי העטים

דוגמה:

רישום בעט של עץ

עבור סקיצה ראשונית, כיוונם של הקווים\סימנים או משיכות מכחול הוא משמעותי.

צורה דומה אך עם כיוון סימנים שונה תפיק תוצאה שונה:

שימוש בכיוונם של קווים בעת רישום כיוון הסימנים עבור יצירת צורות ועומק

בשלב התכנון, לכיוונם של הסימנים תפקיד מרכזי:

רישום ראשוני של עץ ראשית סימון הכיוון

גם בציור עצמו, כיוון הסימנים חיוני.

דוגמה:

ציור שמן של עץ בשקיעה ציור שמן - עץ בשקיעה

עבור מתחילים בציור בשמן כדאי לקרוא על סוגי מכחולים לציור בצבעי שמן.

לסיכום

המפתח ליצירת עומק בציור הוא שימוש במתודות שונות על מנת ליצור מראה תלת-ממדי על משטח דו-ממדי.

במילים פשוטות, אין באמת עומק בציור אלא אשליה של עומק.

צבעים:

כאשר משתמשים בצבעים, חשוב לשים לב לתכונות של צבעים כגון גוון, רוויה, ערכי בהירות, וטמפרטורה.

צבע הוא אחד מיסודות הציור. הנה המדריך שלי לערבוב צבעים עבור ציור בסגנון ריאליסטי.

ברישום מונוכרומטי, דיוק בערכי הבהירות הוא קריטי.

ציורי נוף לעומת טבע דומם:

עבור ציורי נוף, כדאי להבין ולהשתמש בפרספקטיבה לינארית ואטמוספרית.

כאשר מציירים טבע דומם, שיטות כמו ניגוד, הסתרה חלקית, ושוליים רכים, ישמשו ליצירת אשליית עומק.

כיצד להמשיך?

לאחר הבנת עומק ומרחב בציור, מומלץ לקרוא את המדריך שכתבתי בנושא רישום ריאליסטי בעיפרון עבור מתחילים.

וגם להכיר את 8 המרכיבים החשובים בציור ריאליזם.

עבור ציור עם עטים, להלן מדריך עבור ציור פרחים.

ללימוד מעמיק יותר, ניתן להגיע אליי לשיעורים פרטיים בציור באזור תל אביב.