מדריך לציור קומפוזיציות
עודכן ב: 27 אוקטובר 2024
כאומנים, אנחנו רוצים לספק חוויה בלתי נשכחת עבור המתבונן.
במדריך זה אדגים כיצד אני מתכנן וממקם קומפוזיציות של טבע דומם, ומדוע.
אפתח בהסבר של מונחי יסוד חשובים, ואז אראה כיצד להשתמש בהם להרכבת קומפוזיציה אמינה.
הערה:
כל הרישומים בעיפרון בקטע הקומפוזיציה הם מהתבוננות ישירה. בעוד שציור מתמונות הינו שימושי במקרים רבים, ציור מהתבוננות ישירה נותן לנו את האופציה לשנות את הסצנה לטעמנו, או לזווית הראייה שלנו.
הסתרה חלקית - Overlapping
הסתרה חלקית (גם חפיפה) פירושה אובייקט המסתיר חלק מאובייקט אחר.
בעת ציור פרחים לדוגמה, עלי הכותרת צריכים להיות בהסתרה חלקית (ברוב המקרים), כאשר רוצים תוצאה ריאליסטית.
בנוסף, כאשר אובייקט מסתיר חלק מאובייקט אחר, המתבונן מניח שאובייקט זה נמצא מלפנים, והאובייקט אותו הוא מסתיר נמצא מאחור.
לכן, הסתרה חלקית מעידה על עומק.
קיצור - Foreshortening
קיצור (גם אקצרה, הקצרה) הוא עיוות שמתרחש כאשר מסתכלים על אובייקטים או משטחים שהם עם כיוון הראייה.
בדוגמה הבאה עיגול, כאשר הוא מול המתבונן, שומר על צורתו, לא משנה כמה הוא רחוק או קרוב.
אבל, כאשר זווית הראייה משתנה, העיגול כבר לא מול המתבונן. כעת העיגול נמצא עם כיוון הראייה וצורתו הופכת לאליפסה.
במילים אחרות, גובהו של העיגול נעשה קצר בהרבה מרוחבו (במקרה זה).
לכן, במקרים רבים, מעניין וטבעי יותר להסתכל על ציור של אובייקט כאשר הוא מקוצר.
במידה ואתם אוהבים ציור פרחים, כמו בדוגמאות למטה, להלן מדריך למתחילים לציור פרחים.
זכרו:
כאשר מציירים אליפסה (או כל צורה אחרת), ככל שמשטח קרוב יותר לאופק, כך הוא מקוצר יותר.
שתי טעויות נפוצות:
1. אין לצייר את החלק התחתון של אובייקט גלילי באופן שטוח (אלא אם הוא בדיוק על קו האופק).
2. שימו לב לכמות הקיצור של כל משטח. בדוגמה למטה, כאשר אין מספיק קיצור, נראה כאילו החלק העליון של האגרטל פונה אל המתבונן.
עוד על אליפסות ניתן למצוא במדריך לציור אליפסות.
בדוגמה הבאה, השתמשתי בקיצור עבור חרבות הסאי.
החרב הרחוקה גבוהה יותר על נייר הציור, ולכן מקוצרת יותר.
עבור הנונצ'קו השתמשתי בהסתרה חלקית (המקל הקרוב מסתיר חלק מהמקל הרחוק).
פרספקטיבה - Perspective
פרספקטיבה היא מערכת של כללים פשוטים אשר עוזרים לצייר באופן ריאליסטי, במיוחד כאשר מציירים מהדמיון.
שימוש לא נכון בפרספקטיבה עלול להפיק תוצאות לא טבעיות:
השתמשו בעוצמה של פרספקטיבה לינארית כדי ליצור סקיצות מהירות, ולחקור רעיונות שונים לקומפוזיציה.
אם ציור בפרספקטיבה אינו מוכר לכם, קראו את המאמר שלי בנושא ציור בפרספקטיבה למתחילים, או בחרו את קטגוריית הפרספקטיבה במדריך שלי עבור ערוצי יוטיוב מומלצים ללימוד ציור.
קומפוזיציה - Composition
קומפוזיציה היא הדרך בה אומנים מרכיבים ומסדרים את הסצנה.
כאשר מדובר בטבע דומם, הכוונה היא לסידורם והצגתם של האובייקטים באופן מעניין.
מכיוון שהרכבת קומפוזיציה היא העדפה אישית, אין כללים כיצד ליצור אותה.
עם זאת, ישנם כמה דברים שכדאי להימנע מהם.
לקבלת קומפוזיציה טבעית, עדיף להימנע מדפוסים, או מכל דבר שנראה מבוים, אחיד, או סימטרי.
אובייקט בעל מבנה תיבתי, אשר מוצג מלפנים, הינו די משעמם. כאשר מסובבים אותו, שני צדדים של האובייקט מקוצרים.
התוצאה היא קומפוזיציה מעניינת עם תחושת עומק:
כדי להבין איך ליצור עומק, להלן מאמר בנושא אשליית עומק בציור הכולל 15 דרכים ליצירת עומק.
אובייקטים גליליים:
מה עם חפץ גלילי? סיבובו לא ישנה את צורתו.
בעוד שצורתו לא משתנה, כל הסמלים והטקסט על האובייקט יסתובבו וייצרו מראה ספונטני, ולכן אותנטי!
בנוסף, לחלק מהאובייקטים הגליליים יש מבנים מעניינים שניתן לסובב.
מבט מעט מלמעלה טוב בהרבה ממבט צדדי:
מיקום אובייקטים:
הצבת עצמים עם רווח ביניהם, או לפי סדר גודל (או כל תבנית אחרת), אינה מעניינת:
על ידי שימוש בהסתרה חלקית ומיקום אקראי (לא בשורה), התוצאה תהיה טובה יותר משמעותית:
טיפ:
במקום לזרוק בקבוקים ושאר מכלים ריקים, כדאי לשמור אותם. אפשר להשתמש בהם כדי לתרגל איך למקם אובייקטים.
בנוסף, ניתן להשתמש בכל סוג של אובייקטים עבור תרגול קומפוזיציה. אפילו אובייקטים מורכבים:
שימו לב:
כאשר אתם מסדרים אובייקטים לפי גודל, השתמשו בכוח של פרספקטיבה (מיקום שונה במרחב), והסתרה חלקית (אובייקטים המסתירים חלקים של אובייקטים אחרים).
סקיצות קטנות (thumbnails):
לפעמים, אם אינכם בטוחים כיצד לבנות קומפוזיציה, כדאי לצייר סקיצות קטנות ומהירות.
כמה דקות לכל סקיצה, כדי לראות מה עובד ומה לא.
מומלץ לצייר כמה סקיצות עבור רעיונות שונים. לדוגמה, מיקום שונה של האובייקטים, או תמונת תקריב לעומת מבט מרחוק.
כאשר מציירים מהדמיון חשוב לצייר מספר סקיצות.
ציור מהדמיון הוא בדיוק המצב בו לפרספקטיבה יש תפקיד מכריע ביצירת הקומפוזיציה.
מצד שני, כאשר מציירים מהתבוננות, ישנה דרך מתאימה יותר.
אפשר לגזור חור בפיסת נייר ולהתבונן דרכו, כדי למצוא קומפוזיציה מעניינת.
מוקד התמונה
כאשר יש אובייקט עיקרי, הוא מרכז תשומת הלב, או המוקד (focal point).
תנו לו את מירב הניגודיות והפרטים, על מנת שיבלוט.
בנוסף, לקומפוזיציה נעימה ומזמינה (בין אם טבע דומם או נוף), לרוב עדיף שהאובייקט המרכזי לא יהיה במרכז הדף, אלא באחד הצדדים.
כאשר האובייקט המרכזי (המוקד) קצת בצד, אפשר לאזן אותו עם משהו בצד השני. משהו קטן ועדין (הרים וצל בדוגמה הזו).
אם אתם אוהבים ציורי עצים (כמו הדוגמאות למטה), להלן מדריך שכתבתי על איך לצייר עצים.
חוק השלישים
חוק השלישים (rule of thirds) הוא לא בדיוק חוק.
זוהי הצעה לשים את האובייקטים העיקריים על הקווים המחלקים את הנייר לשלושה חלקים (אופקית או אנכית), או על נקודות המפגש בין קווים אלו.
הרעיון מאחורי "חוק השלישים" הוא שהצבת חפץ באמצע או בצד, זה פחות מעניין.
במקרים רבים אני מצייר אובייקטים (בערך) לפי חוק השלישים, מבלי להקדיש לכך מחשבה רבה. כלומר, זה קורה באופן טבעי:
עם זאת, בחלק מהציורים שלי, המוקד (האובייקט המרכזי) נמצא באמצע:
ובחלקם, המוקד נמצא בצד (העץ הראשי לדוגמה):
כאשר אני מצייר סקיצות מהירות של דמויות, לפעמים אני משתמש בנקודות המפגש בין קווי חוק השלישים עבור ציור הראשים של הדמויות:
קומפוזיציה מתמונות
תמונות שמוצאים באינטרנט אינן חופשיות לשימוש למטרות מסחריות.
כדי ליצור ציור ייחודי מתמונות, יש להשתמש בתמונות חופשיות לשימוש.
להלן מספר אתרים המאפשרים הורדה של תמונות (חופשיות לשימוש) בחינם:
בדוגמה הבאה השתמשתי בשלוש תמונות ליצירת קומפוזיציה:
לאחר מכן, זו העדפה אישית כיצד לחבר אותן.
למשל, גודל הדמויות בציור (הן המוקד בדוגמה זו), והמיקום שלהן.
טיפ:
כאשר משלבים מספר תמונות עבור קומפוזיציה, כדאי להשתמש בתמונות עם מיקום דומה של קו האופק.
מה עוד ניתן לעשות עם קומפוזיציה?
על ידי ציור אפשר לספר סיפור.
ראשית יש לבחור נושא.
אפשר לצייר דברים יפים כמו טבע או בעלי חיים.
או ליצור סיפור, כמו קומיקס או רומן גרפי.
אלו קומיקס שציירתי בתקופות שונות:
אפשר להשתמש בכישורי הציור כדי להביע דעה, עמדה, מחאה, תמונת מצב, או להציג אירוע בדרך ייחודית.
אני אוהב לצייר הדרכות בתחומים שונים עבור הבת שלי.
בעזרת ידע בפרספקטיבה, תוך כדי התייחסות לקיצור, ניתן לצייר מהדמיון.
לדוגמה, לעצב מוצר.
ולתת לו הקשר.
וכמובן, לצייר קונספט ארט (לתעשיית הקולנוע או משחקי מחשב).
אלו השלבים שלי לציור אובייקטים מהדמיון.
הצעד הראשון הוא לצייר את המבנה נכון (לשים לב לקיצור ולפרספקטיבה).
לאחר מכן, אני מתכנן את הקומפוזיציה שלי.
כדי להוסיף עומק לציור, השתמשתי בהסתרה חלקית (overlapping), כלומר מיקמתי את העמודים לפני הבאר ומאחוריה.
הנה המדריך שלי על איך לצייר אובייקטים מהדמיון.
עבור נוף מהדמיון, אני בדרך כלל מתחיל בציור סקיצה מהירה, תוך מחשבה על קומפוזיציה.
כאשר אני מרוצה מהקומפוזיציה, אני מרנדר אותה.
סוג נוסף של קומפוזיציות שאני אוהב לעשות הוא ציור מפות.
בעיקר מהדמיון, אם כי לפעמים אני מצייר מפות בהזמנה.
כדי ללמוד עוד על ציור מפות, בקרו במדריך שכתבתי על איך לצייר מפות.
רינדור - Rendering
מלאכת הציור אורכת זמן. כדי לא לבזבז זמן יקר, עדיף לתכנן מראש קומפוזיציה שנראית טוב.
בנוסף למיקום האובייקטים ונושאים אחרים המופיעים במדריך זה, יש לשים לב גם לעיבוד הסופי של הציור. זאת אומרת הגשה של יצירה מוגמרת.
להלן מספר טיפים ליצירת רינדור (עיבוד סופי).
ניגודיות (contrast):
ניגודיות תעזור ליצור ציור עם נוכחות, ועם תחושת עומק.
כדי להשיג זאת, ציירו אזורים מוארים ואזורים מוצללים.
אחת הדרכים היא להאיר את האובייקט/ים בעזרת מנורת שולחן, בזווית.
דרך נוספת היא לצייר אור וצל מהדמיון (דורש קצת ידע וניסיון).
צל מוטל:
ברוב המקרים, רצוי להשתמש בצל מוטל. צל מוטל עוזר בתחושת מרחב ותלת-ממד.
עטים ומרקרים:
עבור רינדור בעל קווים מוגדרים, ניתן להשתמש בעטים טכניים.
צבעים יכולים להוסיף עושר לרינדור הסופי. להלן הסקירה שלי עבור מרקרים מומלצים לציור.
ריאליזם ומרקם:
סגנון הרינדור המועדף עליי הוא ריאליזם עם דגש על מרקמים (טקסטורות).
לסיכום
ברגע שיש ציור מדויק, וקומפוזיציה מעניינת, השלב הבא הוא ללמוד איך לצייר טקסטורות.
אם חלק מהמונחים שנדונו לעיל הם חדשים עבורכם, קראו את המדריך שלי לרישום בעיפרון בסגנון ריאליסטי.
להלן רשימת ציוד בו השתמשתי במאמר זה: סקירת ציוד מומלץ לרישום בעיפרון.
בנוסף, אני מעביר שיעורים פרטיים בציור באזור תל אביב.