ערבוב צבעי שמן - גלגל הצבעים

עודכן ב: 12 אוגוסט 2024

צבע שמן לבן טיטניום לערבוב צבעים

מבוא (חשוב)

אחד המאפיינים של צבעי שמן הוא היכולת לערבבם, ועל ידי כך ליצור גוונים שונים בערכי בהירות שונים.

עבור ציור בכל סגנון, ישנה חשיבות עליונה לידיעת מלאכת ערבוב הצבעים, והבנת היחסים בגלגל הצבעים.

חשוב לזכור שצבע הוא רק אחד מיסודות הציור, וכדאי להכיר את שאר היסודות לפני שמוסיפים צבע למשוואה.

להלן מדריך לציור בסגנון ריאליסטי המסביר על 8 היסודות החשובים בציור.

תוכן העניינים:

פיגמנטים וצבעי שמן

אור\צבע:

אור הוא אוסף של חלקיקי אנרגיה (פוטונים) הנעים בגלים.

חיישנים בעיניים שלנו מסוגלים לראות אורכי גל שונים, והמוח שלנו מתרגם אותם לצבעים שונים.

כאשר אור המורכב מכל אורכי הגל הניתנים לזיהוי מגיע לעין, כמו מהסתכלות בשמש או במנורה, המוח האנושי מתרגם אותו ללבן.

במילים אחרות, צבעים הם אחד המאפיינים של הראייה של בני אדם על ידי פירוש של אורכי גל שונים כצבעים שונים.

פיגמנט:

פיגמנט הוא חומר הסופג חלק מאורכי הגל ואת השאר הוא מחזיר.

כלורופיל, לדוגמה, הוא פיגמנט שקיים בצמחים וחיוני לתהליך הפוטוסינתזה. הכלורופיל סופג אורכי גל שונים, אך לא את אורכי הגל שאנחנו מפרשים כירוק ואותם הוא מחזיר, ולכן הצמחים נראים ירוקים.

פיגמנט, אם כך, הוא חומר המשנה את צבע האור שהוא מחזיר על ידי ספיגה סלקטיבית של אורכי גל.

צבעי שמן:

צבעי שמן הם פיגמנטים (אבקה יבשה) מעורבבים עם שמן (בדרך כלל שמן פשתן).

צבעי שמן לא מתייבשים (אין בהם מים) אלא מתקשים.

כאשר שמן הפשתן בא במגע עם האוויר, מתחיל תהליך של חמצון (ספיגת חמצן מהאוויר), ופלמור (חיבור מולקולות השמן ליצירת פולימרים שהם מולקולות ענק).

תכונות של צבעי שמן

שקיפות \ אטימות

צבעי שמן מגיעים ברמות שקיפות או אטימות שונות.

צבעים אטומים יכסו את הקנבס (או את שכבת הצבע עליה הם נמרחים) באופן מוחלט.

צבעים חצי שקופים או שקופים יכסו את השכבה עליה הם נמרחים באופן חלקי.

על שפופרת צבע השמן קיים סימון המתאר את רמת האטימות או השקיפות של הצבע.

צבעי שמן אטומים ושקופים

צבעים חמים וקרים

אדום, כתום וצהוב הם צבעים חמים. זאת אומרת שהם מזכירים דברים חמים כגון שמש, או אש.

ירוק, כחול וסגול הם צבעים קרים. צבעים אלו מזכירים דברים קרים כמו אוקיינוס, או דשא רטוב.

רוב צבעי השמן אינם צבעים ניטרליים, אלא מעט חמימים או קרירים.

לדוגמה צהוב קדמיום הוא צהוב חמים יותר (ניתן לראות שהוא מעט כתום), וצהוב קדמיום לימון הוא צהוב קריר יותר (ניתן לראות שהוא מעט ירוק).

דוגמה נוספת היא אדום קווינקרידון שהוא קריר בעל גוון סיגלי, לעומת אדום קדמיום שהוא חמים בעל גוון מעט כתום.

צבעי שמן צהובים, קדמיום חמים ולימון קריר צהוב קדמיום חמים
וצהוב קדמיום לימוני קריר
צבעי שמן אדומים, קדמיום חם וקווינקרידון קר אדום קדמיום חמים
ואדום קווינקרידון קריר

בכל אופן צהוב או אדום יהיו צבעים חמים, אך חלקם יהיו חמים יותר, וחלקם חמים פחות.

גלגל הצבעים - צבעי יסוד

ישנם שלושה צבעי יסוד:

צבע יסוד הוא צבע שאינו תלוי בצבעים אחרים, כך שלא ניתן ליצור אותו על ידי ערבוב צבעים אחרים, ולכן יש לקנות את שלושת צבעי היסוד.

פיגמנט כחול ותכלת

צבע שמן כחול יכול להיות עם גוון מעט סגול, כמו במקרה של כחול אולטראמרין (Ultramarine).

צבע שמן כחול יכול להיות ניטרלי, כמו במקרה של כחול קובלט (Cobalt Blue).

צבע שמן כחול יכול להיות עם גוון מעט ירוק, כמו במקרים של כחול צרוליין (Cerulean Blue), כחול פתלו (Pthalocyanine Blue), וכחול פרוסי (Prussian Blue).

פלטת צבעי שמן כחולים, אולטראמרין וקובלט כחול קובלט ניטרלי
וכחול אולטראמרין סיגלי
פלטת צבעי שמן כחולים, פרוסי, פתלו וצרוליין כחולים עם גוון ירוק:
פתלו, פרוסי וצרוליין

בדוגמה הבאה השתמשתי בכחול פרוסי עבור הרקע:

ציור שמן של מיקי מאוס מהסרט פנטסיה מיקי מאוס, פנטסיה (1940)

* פיגמנט כחול פתלו הוא צבע מכתים, זאת אומרת שגם לאחר שטיפת המכחולים, הם יישארו בצבע כחול ירקרק. בנוסף, פתלו הוא צבע דומיננטי, ויש להשתמש בו במשורה. צבע זה הוא בעל ריח חזק.

מכחולים אשר הוכתמו על ידי פיגמנט כחול פתלו מכחולים מוכתמים

צבע תכלת (Sky blue), הוא ערבוב של פיגמנט כחול עם פיגמנט לבן.

במידה ואתם לא בטוחים לגבי סוג המכחולים בהם אתם רוצים להשתמש, להלן המדריך שלי עבור מכחולים לצבעי שמן.

פיגמנט אדום וורוד

אדום הוא צבע חזק מאוד ה"תופס" את תשומת הלב של המתבונן, ולכן משתמשים בו עבור תמרורים חשובים (כגון תמרור "עצור" ותמרור "אין כניסה"). בטקסט, אדום מסמל אזהרה.

גם בציור הוא מיד מושך אליו את תשומת הלב, ולכן בציורי נוף נמנעים מלהשתמש בו עבור האזורים הרחוקים שבציור.

כאשר רוצים ליצור סגול על ידי ערבוב צבעים של אדום וכחול, משתמשים באדום קריר יותר כדוגמת פיגמנט אדום קווינקרידון (Quinacridone), או פיגמנט ארגמן אליזרין (Alizarin Crimson).

פיגמנט קווינקרידון עמיד יותר מארגמן אליזרין ולכן מומלץ להשתמש בו.

צבע שמן ורוד הוא ערבוב צבעי שמן אדום ולבן.

גוון אפרסק הוא ערבוב של ורוד עם מעט צהוב.

פלטת צבעי שמן אדומים, קווינקרידון וארגמן אליזרין צבעי שמן אדומים קרירים
קווינקרידון וארגמן אליזרין
פלטת צבעי שמן ורודים, ערבוב אדום ולבן ערבוב צבעים אדום ולבן
עבור יצירת צבע ורוד

פיגמנט צהוב

צבע שמן צהוב הוא צבע בהיר מאוד ומשמש לפעמים להבהרה של צבעי שמן אחרים.

צהוב אוכר (Yellow Ochre) הוא אחד מצבעי האדמה העתיקים, ובעל שימושים רבים (עוד על כך בהמשך).

פלטת צבעי שמן צהובים פלטת צבעי שמן צהובים
צבע שמן צהוב אוכר צהוב אוכר - Yellow Ochre

גלגל הצבעים - צבעים משניים

ישנם שלושה צבעים משניים:

ניתן לערבב את צבעי היסוד כדי ליצור את שלושת הצבעים המשניים:

דוגמה ליצירת גלגל הצבעים:

השתמשתי בשלושת צבעי היסוד כדי לערבב את הצבעים המשניים. יש להשתמש באדום קריר על מנת להפיק סגול. סגול הוא צבע כהה מאוד וכדאי להוסיף לו לבן.

גלגל צבעים של צבעי היסוד בצבעי שמן גלגל הצבעים עם צבעי היסוד,
שימוש באדום אליזרין קרימזון
גלגל הצבעים מצבעי שמן הכולל את צבעי היסוד והצבעים המשניים גלגל הצבעים הכולל את הצבעים
המשניים, הוספת לבן לסגול

פיגמנט סגול

צבע שמן סגול הוא ערבוב צבעי שמן כחול ואדום.

כשמערבבים יותר אדום מכחול, התוצאה היא ארגמן, שזה צבע חם יותר (purple).

כשמערבבים יותר כחול מאדום, התוצאה היא סגול, שזה צבע קריר יותר (violet).

ערבוב של סגול וארגמן תערובות של אדום וכחול

כיוון שרוב הצבעים אינם ניטרליים (אלא מעט חמימים או קרירים) גם התוצאה בערבוב תהיה בהתאם. לדוגמה אדום קדמיום הוא די חמים (בעל גוון מעט כתום), ולכן לא מפיק סגול טוב, אלא סוג של חום או אפור.

אדום קווינקרידון או ארגמן אליזרין מפיקים סגול טוב, כיוון שהם אדומים מעט קרירים.

ערבוב צבעי שמן כחול ואדום ליצירת סגול ערבוב כחול ואדום ליצירת סגול
הוספת לבן עבור גוונים בהירים
פלטת צבעים סגולים פלטת צבעים סגולים
הוספת לבן עבור גוונים בהירים

זכרו:

צבע סגול יכול להיות כהה מאוד. הוספת מעט לבן הופכת אותו לבהיר יותר.

פיגמנט ירוק

צבע שמן ירוק הוא ערבוב צבעי שמן כחול וצהוב.

ערבוב של שחור וצהוב מפיק ירוק בגוון חאקי.

ערבוב צבעי שמן כחול וצהוב ליצירת ירוק ערבוב צהוב ומעט כחול ליצירת ירוק
ערבוב צבעי שמן שחור וצהוב ליצירת ירוק ערבוב צהוב ומעט שחור ליצירת ירוק

חשוב לדעת:

כשמערבבים (כל) צבע, בוחרים את הפיגמנטים בהם רוצים להשתמש, ואת הכמות של כל פיגמנט.

על ידי שינוי הכמות של כל פיגמנט בו משתמשים, ניתן ליצור גוונים שונים של אותו צבע.

בדוגמה הבאה השתמשתי בכחול (צרוליין) וצהוב (לימוני) כדי לערבב ירוק. עבור תערובת אחת השתמשתי בכמות גדולה יותר של כחול ליצירת ירוק קריר. עבור התערובת השנייה השתמשתי בכמות גדולה יותר של צהוב כדי ליצור ירוק חמים יותר (אך עדיין קריר):

ערבוב צבעים ירוקים מפיגמנטים צרוליין וצהוב לימון יותר כחול לעומת יותר צהוב

פיגמנט אוכרה צהובה מתאים לערבוב גוונים רבים של ירוק, תלוי בכמות פיגמנט האוכרה, ובפיגמנט הכחול בו משתמשים.

שימוש באוכרה צהובה לערבוב צבעים ירוקים שימוש באוכרה צהובה לערבוב צבעים ירוקים

טורקיז הוא תערובת של ירוק וכחול, עם לבן.

בדרך כלל, טורקיז הוא צבע די רווי (עשיר). לבן גורם לצבעים להיות פחות רוויים.

סוג הפיגמנטים הכחולים והירוקים, וכמות הלבן שבה אתם משתמשים, קובעים את סוג הטורקיז שתקבלו.

הוספת מעט צהוב לתערובת יכולה להבהיר אותה ולהשאיר אותה רוויה.

ערבוב צבע שמן טורקיז על ידי שימוש בפיגמנט ירוק וכחול ערבוב ירוק וכחול עבור טורקיז

פיגמנט כתום

צבע שמן כתום הוא ערבוב צבעי שמן אדום וצהוב.

ערבוב צבעי שמן אדום וצהוב ליצירת צבע שמן כתום ערבוב צבעי שמן אדום
וצהוב ליצירת כתום
פלטת צבעים כתומים פלטת צבעי שמן כתומים
ערבוב צבעים אדומים וצהובים

כתום (וגם צבעי אדמה), בתוספת לבן, מתאים כבסיס לצבע עור עבור ציורי דיוקן (פורטרט).

ניתן להוסיף מעט מהצבע הנגדי של כתום (כחול) במידה והכתום חזק מדי (רווי מדי).

ציור שמן על קנבס של סירת אוריגמי ציור שמן על קנבס 50\80 טבע דומם: סירת אוריגמי, שימוש באדום קווינקרידון וצהוב קדמיום ליצירת כתום

צבעים בעלי רוויה גבוהה:

ישנם מספר מקרים בטבע (או באובייקטים מעשה ידי אדם) שהם בעלי רוויה גבוהה. זאת אומרת, צבעים חדים ועשירים.

במקרים אלה, הצבע אינו יכול להיות מעורבב מצבעים אחרים. לכן, רכישת צבע שמן מסוים הוא הפתרון היחיד.

צבעים ספציפיים אלה (צבעים משניים רוויים) יכולים להיחשב כצבעי יסוד, שכן גם הם לא יכולים להיות מעורבבים מצבעים אחרים.

גלגל הצבעים - לבן, שחור ואפור

פיגמנט לבן

פיגמנט לבן אינו סופג אף "צבע" (אורך גל), אלא מחזיר את כל אורכי הגל. כל שאר הצבעים סופגים אורכי גל שונים, ולכן לא ניתן ליצור לבן מצבעים אחרים, אלא לקנות אותו.

לצבע שמן לבן יש חשיבות רבה שכן הוא הצבע העיקרי עבור הבהרה של צבעי שמן אחרים.

יש לזכור שבטבע נדיר לראות לבן טהור. אפילו על שלג "לבן" ישנה השתקפות מהשמיים והסביבה ולכן, בציור שמן ריאליסטי, כמעט אף פעם לא משתמשים בצבע לבן טהור, אלא בלבן מעורבב עם נגיעות של צבעי שמן אחרים, בהתאם למה שרואים.

ישנם שלושה צבעי שמן לבנים עיקריים אשר לרוב מורכבים משני פיגמנטים: פיגמנט טיטניום (PW6) ופיגמנט אבץ (PW4).

צבע לבן טיטניום (Titanium) - צבע אטום, מצוין לערבוב צבעים, בעל כוח כיסוי.

צבע לבן אבץ (Zinc) - צבע חצי שקוף, טוב להזגה (Glazing), לרוב קריר (תלוי במותג).

צבע לבן פלייק (Flake) - צבע חצי שקוף, טוב להזגה (Glazing), לרוב חמים (תלוי במותג). מחליף את לבן עופרת (Lead white) הרעיל.

צבעי שמן לבנים: טיטניום, אבץ ופלייק שלושת הלבנים הנפוצים:
אבץ, טיטניום ופלייק
פלטת צבעים כחולים בשילוב לבן פלטת צבעים כחולים:
הוספת לבן עבור גוונים בהירים

טוב לדעת:

לעומת צבעי שמן, שלהם מוסיפים פיגמנט לבן עבור ערכים בהירים, בצבעי מים מוסיפים מים עבור ערכים בהירים.

ציור בצבעי מים של רחוב ליד הים ציור בצבעי מים

פיגמנט שחור ואפור

שחור הוא הצבע הכהה ביותר, הוא סופג את כל אורכי הגל. ישנן דרכים רבות לערבב שחור מצבעים אחרים.

ניתן ליצור שחור משלושת צבעי היסוד ע"י שילוב נכון (מערבבים אדום עם כמות כפולה של כחול עד שמקבלים סגול כהה, ואז מוסיפים מעט מהצבע המשלים של סגול: צהוב). כל אחד מהם סופג אורכי גל שונים וביחד הם סופגים את רוב האור ומחזירים מעט מאוד אור.

ערבוב צבעי שמן כחול אולטראמרין ואומברה שרופה היא דרך זולה ומהירה ליצירת שחור (והדרך המועדפת עליי).

אפשר לערבב את רוב צבעי האדמה, כולל כתום, עם רוב גווני הכחול, כדי ליצור סוגים שונים של שחור.

כאשר מערבבים שחור עם לבן מקבלים אפור. אם מוסיפים מעט יותר כחול מקבלים אפור קריר, ואם מוסיפים מעט יותר חום מקבלים אפור חמים.

יצירת צבע שמן שחור משלושת צבעי היסוד ערבוב שלושת צבעי היסוד ליצירת
שחור, הוספת לבן ליצירת אפור
יצירת צבע שמן שחור מכחול אולטראמרין ואומברה שרופה ערבוב אולטראמרין ו-Burnt Umber,
הוספת לבן ליצירת אפור

ניתן להפיק שחור גם משילובי צבעים אחרים.

חומר למחשבה:

צבע שמן שחור (קנוי) סופג את כל\רוב אורכי הגל ולכן, תאורטית, שימוש בשחור יכול ליצור "חור" בציור כיוון שבזמן שכל הציור מחזיר אורכי גל (צבעים), ישנם אזורים (שחורים) שכמעט ולא מחזירים. פתרון: אפשר לערבב את השחור הקנוי עם מעט צבע נוסף, או לערבב שחור לבד.

שחור הוא צבע זול יחסית לצבעי היסוד במידה והשיקול הוא כלכלי. בכל זאת לא מומלץ להשתמש בשחור קנוי, אך זה עניין של העדפה אישית.

לידע כללי:

חרדון צב (Uromastyx) הוא בעל קשקשים עם פיגמנט שחור או כהה מאוד, על מנת לספוג את רוב אורכי הגל מאור השמש בשעות הקרירות של היום. בשעות החמות ביותר במדבר, משנה חרדון הצב את הפיגמנטים של קשקשיו לצבע בהיר מאוד, על מנת להחזיר את רוב אורכי הגל, ועל ידי כך לא להגיע למצב של התחממות יתר.

אזור מואר ומוצלל

ציור של גלגל הצבעים

כל אובייקט עשוי מפיגמנטים, אשר מגדירים את צבעו.

האזורים באובייקט שיהיו מול מקור האור יהיו מוארים יותר (highlights), והאזורים שמוסתרים ממקור האור יהיו מוצללים יותר (shadows).

אזור מואר:

האזור המואר יכול להיות בהיר יותר, מבריק (רווי) יותר, או שילוב של השניים.

עבור גוונים בהירים יותר, שאינם רוויים, יש להוסיף לבן לתערובת.

לקבלת צבע עשיר, כלומר צבע רווי, יש להסתכל על גלגל הצבעים ולהוסיף את הצבע הבא לעבר צהוב.

אזור מוצלל:

עבור אזור מוצלל, ניתן להוסיף קצת מהצבע הנגדי בגלגל הצבעים.

הוספת הצבע הנגדי תהפוך את הצבע המקורי לכהה יותר, ופחות רווי.

צבעים נגדיים (בגלגל הצבעים) הם זוגות של צבע יסוד וצבע משני. צבע משני הוא תערובת של 2 צבעי יסוד. לכן, ערבוב צבעים נגדיים הוא שילוב של כל 3 צבעי היסוד.

ערבוב כל שלושת צבעי היסוד יספוג את רוב אורכי הגל, וייצור צבע כהה.

שימוש בצבע הנגדי בגלגל הצבעים הוא קיצור דרך לערבוב צבעי צל. במציאות, הצל מושפע ממספר רב של גורמים.

סיכום אור וצל:

עבור ציורי טבע בסגנון ריאליסטי, משתמשים בצבעים פחות רוויים.

פרחים מסוימים בתנאי אקלים מסוימים (או חפצים מסוימים מעשה ידי אדם) עשויים להיות רוויים מאוד.

בעת שימוש בשלושת צבעי היסוד ולבן, ניתן לערבב מגוון רחב של צבעים, כולל אזורים מוארים והצללות.

עבור מקרים מיוחדים של אובייקטים בעלי רוויה גבוהה, יהיה צורך בשפופרת צבע מתאימה.

הצבע אותו מערבבים נקבע על ידי התבוננות, ידע וניסיון.

גלגל הצבעים - צבעים משלימים

גלגל הצבעים הוא סידור במעגל של שלושת צבעי היסוד ושלושת הצבעים המשניים, ועל ידי כך ניתן לראות את היחסים בין ששת הצבעים.

צבעים נגדיים מבטלים זה את זה כאשר מערבבים אותם, ויוצרים צבע חום או אפרפר.

הצבע הנגדי בגלגל הצבעים, אותו אפשר להוסיף בכמות קטנה ליצירת האזור המוצלל באובייקט, הוא גם הצבע המשלים.

צבעים משלימים, כאשר הם צבועים זה ליד זה, יוצרים את הניגוד החזק ביותר, ונראים היטב יחד.

הכוונה שצבעים נגדיים מחמיאים אחד לשני ולכן, אם לדוגמה רוצים לצייר תפוח אדום, אז רקע ירוק יהיה מחמיא.

דוגמה לצבעים משלימים בשימוש על ידי דיסני צבעים משלימים\נגדיים בשימוש על ידי דיסני

לאונרדו דה וינצ'י שם לב ששילוב של זוגות של צבעים מסוימים יוצר את ההרמוניות הטובות ביותר.

לא היה לזה הסבר מדעי עד כמאתיים שנה אחרי מותו, כאשר אייזק ניוטון, במחקרו על אופטיקה, יצר גלגל המראה את צבעי הספקטרום, ושהצבעים הנגדיים יוצרים את הניגוד (קונטרסט) הברור ביותר. במאות הבאות מדענים נוספים "ליטשו" את גלגל הצבעים של ניוטון.

הדוגמה הבאה היא שימוש בצבעים משלימים (אדום וירוק).

עבור הדוגמה הזו, השתמשתי במרקרים ובעפרונות צבעוניים.

ציור של עגבנייה עם מרקרים ועפרונות צבעוניים

בעוד שמדריך זה מתמקד בצבעי שמן, אותם מאפייני צבע חלים על מדיומים אחרים.

הנה כמה דוגמאות לציורים שלי במדיומים אחרים.

ציורים במדיומים שונים

גלגל הצבעים - צבעי אדמה

צבעי אדמה כוללים שלושה פיגמנטים עיקריים: אומברה, סיינה, ואוכר.

הפיגמנט אומברה (Umber) קיים כפיגמנט טרי (Raw Umber), או כפיגמנט שרוף (Burnt Umber).

הפיגמנט סיינה (Sienna) קיים כפיגמנט טרי (Raw Sienna), או כפיגמנט שרוף (Burnt Sienna), ויש לו גוון מעט אדום או כתום.

הפיגמנט אוכר (Yellow Ochre) משויך גם למשפחת הצהובים.

פיגמנטים אלו מתאימים לציור נופים, ציור שיער, ועוד.

פלטת הצבעים, אומברה טרייה ואומברה שרופה אומברה טרייה - Raw Umber
אומברה שרופה - Burnt Umber
פלטת הצבעים, סיינה טרייה וסיינה שרופה סיינה טרייה - Raw Sienna
סיינה שרופה - Burnt Sienna

כל הפיגמנטים של צבעי אדמה מכילים תחמוצת ברזל (Iron oxide). הפיגמנטים אומברה וסיינה מכילים גם תחמוצת מנגן (Manganese oxide).

תחמוצת היא תרכובת של יסוד או חומר עם חמצן. תחמוצת ברזל היא הסיבה לצבע החום-אדום של החלודה, ולצבעו האדום של הדם.

צבעי אדמה הם מהעתיקים והעמידים שבפיגמנטים. כיום צבעי אדמה קיימים גם כפיגמנטים סינתטיים.

שלושת הפיגמנטים העיקריים:

PY43

(Pigment Yellow 43)

פיגמנט המייצג אוכרה צהובה טבעית, וסיינה טרייה טבעית.

הפיגמנט PY42 מייצג את החלופה הסינתטית.

PR102

(Pigment Red 102)

פיגמנט המייצג סיינה שרופה טבעית, ועוד חומים ואדומים רבים, כגון חום מאדים (Mars Brown), טרה רוסה (Terra Rosa), ואדום ונציאני (Venetian Red).

הפיגמנט PR101 מייצג את החלופה הסינתטית.

PBr7

(Pigment Brown 7)

פיגמנט המייצג אומברה שרופה טבעית, סיינה שרופה טבעית, ועוד חומים רבים.

הפיגמנט PBr6 מייצג את החלופה הסינתטית.

ערבוב צבע שמן חום

בנוסף לצבעי אדמה, ניתן ליצור חום גם על ידי ערבוב צבעים.

ערבוב שני צבעים נגדיים בגלגל הצבעים ייצור חום.

הוספה של מעט צבע יסוד לצבע הנגדי (המשני), זאת אומרת קצת כחול לכתום, קצת צהוב לסגול, או קצת אדום לירוק, תיצור צבע שמן חום.

דרך נוספת היא לערבב את כל 6 הצבעים בגלגל הצבעים, כדי ליצור חום בסיסי.

מחום בסיסי זה, קל לערבב את הגוונים החומים האחרים. הוספה של קצת אדום לחום הבסיסי תיצור סיינה שרופה, הוספה של קצת צהוב לחום הבסיסי תיצור אוכרה צהובה, וכן הלאה.

ערבוב כל ששת הצבעים ליצירת חום ערבוב ששת הצבעים בגלגל
הצבעים ליצירת חום
ערבוב צבעי שמן כתום ומעט כחול ליצירת חום ערבוב כתום עם מעט מהצבע
הנגדי (כחול) ליצירת חום

חומר למחשבה:

אומנם אפשר ליצור חום בלא מעט דרכים, אך צבעי אדמה זולים יחסית לצבעי היסוד, ולכן כדאי ומומלץ לקנות אותם ולא לערבבם.

סוגים שונים של צבעי שמן

צבעי שמן בדרך כלל יהיו ערבוב של שמן עם פיגמנט (צבען) טהור יחיד, או ערבוב של מספר פיגמנטים. אך קיימים עוד סוגים:

כאשר צבע שמן מסומן במילה Hue, הכוונה היא שהצבע אינו הפיגמנט המצוין על השפופרת, אלא פיגמנט או פיגמנטים אחרים המחליפים אותו, אך נותנים את אותו גוון. זהו פתרון עבור פיגמנטים רעילים או פיגמנטים יקרים, אשר ניתן ליצור גוון דומה להם על ידי שימוש בפיגמנטים אחרים.

לדוגמה, לבן עופרת (Flake/lead White) שהיה רעיל, מופק היום מפיגמנטים אחרים, אך שומר על שמו בתוספת המילה Hue. או במילים אחרות: Flake White, Hue.

כאשר צבע שמן מסומן במילה Lake הכוונה שהפיגמנט יופק מצבע (Dye) מסיס, על ידי הפיכת התמיסה לחומר מוצק בעזרת מלח מתכתי. צבעי שמן אלו יהיו פחות עמידים בחלק מהמקרים.

צבע שמן לבן פלייק Hue
צבע שמן ירוק לייק Lake

עבור מדריך מהיר לחומרי עזר וטיפים עבור ציור בשמן, להלן מאמר שלי בנושא ציוד חיוני לציור בצבעי שמן.

איך לבחור צבעי שמן

רוב המותגים המובילים של צבעי שמן מחזיקים לפחות שתי רמות של צבעים:

באילו מותגים של צבעי שמן לבחור:

החשיבות המרכזית בצבעי שמן היא היכולת והידע לערבב את הגוונים הנכונים וברמת הבהירות הנכונה. ישנה פחות חשיבות לסוג המותג או סוג הפיגמנט.

כדאי לדעת:

בעת פתיחת שפופרת חדשה של צבע שמן, אם ישנה זליגה של שמן על משטח העבודה, זה, בדרך כלל, סימן טוב. זה אומר שיש רק פיגמנטים ושמן בשפופרת הצבע.

ישנם מותגים המוסיפים חומר מאחד לתערובת, מה שהופך את צבע השמן לפחות נוזלי, ולכן נדרש שימוש בחומרים מדללים.

אני לא משתמש בחומרים מדללים. זה עניין של העדפה אישית וסגנון ציור.

טכניקות, טיפים ומונחים

איך לצייר בשכבות

עיקרון שמן על רזה (Fat over lean):

חומרים מדללים הם חומרים מתאדים, ולכן ערבוב צבעי שמן עם חומר מדלל גורם להם להתקשות מהר יותר, כיוון שיש פחות שמן בתערובת.

כאשר מציירים בשכבות, יש להוסיף בכל שכבה חדשה כמות קטנה נוספת של שמן פשתן, ולהוריד מעט את כמות החומר המדלל.

שכבה חדשה עלולה לחסום מעט את האוויר עבור השכבה התחתונה, ולכן להאט את תהליך ההתקשות שלה. במצב זה השכבה העליונה תתקשה לפני התחתונה, וכאשר השכבה התחתונה תתקשה היא עלולה לפגוע בשכבה העליונה הקשה, וליצור בה סדקים.

בנוסף, קיימת טענה שכמות גדולה יותר של שמן תגרום לשכבה להיות גמישה יותר, ולכן עם פחות סיכוי להיסדק.

פלטות צבעים

כדאי להכין מראש פלטות צבעים, לעיון ושימוש עתידי.

יש לערבב כל פיגמנט עם כמות הולכת וגדלה של פיגמנט לבן, ליצירת גרסאות בהירות יותר של אותו צבע.

כמו כן, יש לערבב שילוב של כל שני פיגמנטים, ולהוסיף לבן ליצירת דרגות שונות של בהירות.

הכינו פלטות הצבעים על משטח המתאים לצביעה בצבעי שמן.

ערבוב פיגמנטים עם לבן ליצירת גוונים שונים פיגמנט והוספת לבן בהדרגה
פלטת צבעי שמן, ערבוב פיגמנטים והוספת לבן ערבוב שני פיגמנטים והוספת לבן

דוגמה ליצירת פלטות צבעים על ידי הצייר תומאס בייקר:

למידע נוסף על ערבוב צבעים ושאר נושאים הקשורים בציור, הכנתי רשימה של מדריכים וערוצי יוטיוב ללימוד ציור.

מונחים בסיסיים בתורת הצבעים

כדאי לזכור:

אומנים שונים ותאוריות צבע שונות משתמשים במונחים אלו באופן שונה.

לסיכום

כיצד להתחיל:

אפשר להתחיל עם שלושת צבעי היסוד, חום, ולבן.

עם 5 הצבעים הללו אפשר לערבב הרבה צבעים וגוונים.

כאשר מציירים עם פלטה מצומצמת (אדום, צהוב, כחול, חום, ולבן), צהוב ולבן משמשים להבהרת צבעים. כחול וחום משמשים להכהות צבעים.

איך לערבב צבעים:

ערבוב צבעי שמן פירושו למצוא את הגוון הנכון, ואת ערך הבהירות הנכון.

כלומר, כמה בהיר או כהה הצבע שעורבב בהשוואה לרמת הבהירות של האובייקט אותו מציירים.

כאשר מוסיפים לתערובת צבעים כהים או בהירים, ערכי הבהירות ישתנו, וצריך להתאים אותם שוב, עד שגם הערך וגם הגוון יהיו מדויקים.

בנוסף, צריך לשים לב לרוויה. צבע ישר מהשפופרת יכול להיות מאוד רווי (תלוי בפיגמנט). לעיתים יש צורך להוריד את עוצמתו.

ניתן לערבב מראש צבעים עם סכין ציירים, או לערבב אותם עם מכחול בזמן הציור.

השוואת צבעים:

כאשר מציירים אובייקט מהתבוננות ישירה (או נעזרים בתמונה מודפסת), ניתן להשתמש במכחול עם צבע (או סכין ציירים), ולהניחו ליד האובייקט או התמונה אותם רוצים לצייר, ולבדוק אם ערכי הבהירות והצבעים זהים.

פעולה זאת לא תצלח אם מנסים להשוות צבעים מול מסך מחשב או טלוויזיה, כיוון שלמכשירים אלו יש תאורה עצמית ששונה מתאורת הסטודיו בו מציירים.

כדאי להחזיק תמונה של גלגל הצבעים, שיהיה זמין תמיד.

זמן ערבוב צבעי שמן:

ערבוב צבעי שמן היא מלאכה שאורכת זמן.

לפעמים, מלאכת ערבוב הצבעים תהיה עיקר זמן העבודה, לעומת מלאכת הציור עצמה.

צבעי שמן ורעילות:

יש לזכור שישנם פיגמנטים רעילים כגון קובלט וקדמיום, וכדאי להשתמש בכפפות במקרים מסוימים, ובשום אופן לא לגעת באוכל בידיים עם צבעי שמן.

מידע על פיגמנטים

רשימת פיגמנטים

כיצד להמשיך?

ברישום או בציור, יש לחשוב תחילה על ציור קומפוזיציה.

שלב הבא הוא הדיוק במבנה. פרספקטיבה לינארית היא אחד היסודות החשובים ביותר.

זכרו שהטבע אפור למדי, והשתמשו בצבעים פחות רוויים.

תורת הצבע חלה על רוב המדיומים. הדוגמה הבאה היא עם מרקרים ועפרונות צבעוניים.

ציור של חדר עם ספסל בעזרת מרקרים ועפרונות צבעוניים

מניסיוני כצייר ומורה לציור, אני ממליץ ללמוד רישום בעיפרון לפני (או תוך כדי) ציור בצבעים.

ציור הוא יצירת אשליה. העולם אותו אתם מציירים הוא תלת-ממדי, אך הקנבס או נייר הציור הם דו-ממדיים.

כדי ליצור את האשליה הזו, עליכם ללמוד איך ליצור אשליית עומק. להלן מדריך שלי המסביר כיצד לצייר עומק, הכולל 15 דרכים ודוגמאות.

בנוסף, כדאי להכיר את 4 יסודות המפתח עבור לימוד רישום בעיפרון בסגנון ריאליסטי.

הנה רשימת כל המאמרים ללימוד רישום וציור.

וכמובן ניתן לפנות אליי, אני מורה לציור בתל אביב.