ציוד לרישום בעיפרון
עודכן ב: 02 נובמבר 2024
עבור מתחילים, המגוון הרחב של סוגי ומותגי ציוד עבור רישום בעיפרון עלול להיות מבלבל.
במדריך זה אני מציג סוגים ומותגים מובילים ומומלצים שיש לקחת בחשבון.
קטגורית ציוד לרישום בעיפרון:
ערכי בהירות
עפרונות רישום באים בדרגות שונות, כאשר HB היא הדרגה הסטנדרטית.
- דרגת קושי H עבור Hardness מסמלת עד כמה קשה ובהיר עיפרון הרישום.
- דרגת קושי B עבור Blackness מסמלת עד כמה רך וכהה עיפרון הרישום.
כך לדוגמה, עיפרון רישום עם רמת כהות 3B הוא כהה יותר ורך יותר מעיפרון בדרגה 2B.
הדרגות הבהירות יתחילו בעפרונות מקבוצת H עד HB ולאחר מכן קבוצת B עבור העפרונות עם רמות כהות גבוהות.
עפרונות רישום מומלצים
שלושת המועדפים עליי:
*העפרונות המועדפים עליי הם עפרונות שמתאימים לכל סגנון ציור.
1. Staedtler Mars Lumograph
שטדלר מארס הם עפרונות רישום עמידים, איכותיים, ומתאימים לכל משימה.
כיתוב ברור למציאת דרגת הבהירות הרצויה.
בעפרונות של שטדלר אני משתמש עבור ציורים בהזמנה. הם תמיד מספקים את הסחורה!
2. Faber-Castell 9000
פאבר-קסטל היא החברה הגדולה ביותר לייצור עפרונות, ואחת הוותיקות.
הקסטל 9000 הם סופר חזקים וניתן לחדד אותם בקלות, אך רכים מספיק כדי להיות מהנים וסלחניים. מושלמים!
3. Tombow MONO Drawing Pencils
עפרונות בעלי איזון מצוין בין דיוק לרכות.
הם מגיעים לא מחודדים.
הם די כהים ובשל היותם מדויקים, הם דורשים מגע עדין. עפרונות אלו הם בחירה מצוינת עבור ציירים מנוסים.
אופציות נוספות
*להלן עפרונות נוספים מומלצים, אך אני משתמש בהם למשימות ספציפיות בלבד.
מיצובישי Hi-Uni
מיצובישי הם עפרונות רישום רכים וקל לעבוד איתם. מצוינים עבור הצללות.
מכיוון שעפרונות אלו רכים, הם דורשים חידוד באופן קבוע עבור דיוק בפרטים הקטנים.
הם מגיעים לא מחודדים.
בשל הרכות שלהם והתוצאה הסלחנית שהם מפיקים, אני נותן לתלמידים שלי להשתמש בהם עבור ציור ריאליזם, או רישום סקיצות.
אני משתמש בהם עבור הדגמות מהירות:
ולפעמים, עבור ריאליזם:
Faber-Castell Grip 2001
הפאבר-קסטל גריפ 2001 הוא עיפרון מעולה לרישום. הוא מגיע בחמישה ערכי בהירות בלבד: 2H, H, HB, B, 2B.
הוא קל מאוד, בעל מבנה ארגונומי, ונקודות למניעת החלקה. כל אלו הופכים אותו לעיפרון המתאים לרישום של סקיצות, ולכתיבה לפרקי זמן ארוכים. לא מומלץ עבור ציור ריאליזם.
מכיוון שעפרונות אלו מאוד נוחים, אני משתמש בהם להדגמות כאשר אני מלמד.
*למעוניינים, אני מעביר שיעורים פרטיים בציור בתל אביב.
בנוסף, עבור ציור מהדמיון (כמו אומנות קונספט או עיצוב מוצר), הם מתאימים לסקיצות ראשוניות.
Koh-I-Noor 1900
עפרונות אלו הם בחירה טובה לרישום סקיצות. בשל "סלחנותם" של הסימנים אותם הם מפיקים, הם מתאימים עבור מתחילים.
הם די רכים ובהירים. אני לא משתמש בהם לפוטוריאליזם, אלא עבור סקיצות, למרות שאני מצייר ריאליזם עם כל סוג של עיפרון.
Goldfaber
גולדפאבר, של פאבר-קסטל, הם עפרונות רכים ובמחיר תחרותי.
הם מתאימים למתחילים, הן לציור והן לרישום סקיצות.
מכיוון שהם רכים, העפרונות הכהים יותר עלולים להישבר בעת חידוד.
כיף לצייר איתם:
Caran d'Ache Grafwood
עפרונות רישום איכותיים אך יקרים. כיסוי עץ ייחודי בעל גוון בהתאם למידת בהירות הגרפיט.
כיסוי העץ מעט עבה יותר מעפרונות סטנדרטיים, ולכן עלול לא להתאים לכל מחדד. עפרונות אלו רכים מאוד וזקוקים לחידוד לעיתים תכופות.
אני משתמש בעפרונות אלה עבור סקיצות, הם פחות מתאימים עבור ציור של פרטים קטנים ומדויקים בעת ציור ריאליזם.
Prismacolor Turquoise
עפרונות מקצועיים, אך מעט כהים וקשים יותר מעפרונות אחרים.
הדרך היעילה ביותר להשתמש בעפרונות אלו היא בעדינות, מכיוון שהם משאירים סימנים בעלי נוכחות.
הם מגיעים לא מחודדים, וקשה לראות את מידת העיפרון, בגלל שהוא בהיר מדי.
אני לא ממליץ עליהם עבור מתחילים.
עבור אומנים מנוסים, שיכולים לשלוט בכמות הלחץ בזמן הציור, הם יכולים להיות עפרונות הציור הראשיים.
Staedtler tradition
שטדלר tradition הם עפרונות רישום טובים מאוד. להבדיל משטדלר מארס, אין להם כיתוב של מידת הבהירות בכל הצדדים, והם מעט קשים יותר.
Derwent Graphic
עפרונות רישום טובים, אך רכים וזקוקים לחידוד תדיר.
אני משתמש בעפרונות אלה בעיקר עבור סקיצות, פחות לרישום ריאליסטי (אם כי, הסקיצות שלי הן בדרך כלל בסגנון ריאליסטי).
כדי ללמוד איך אני מצייר כדורים, בקרו במדריך שלי בנושא איך לצייר כדור.
Lyra Rembrandt Art Design
עפרונות טובים. הדרגות הכהות מעט בהירות יותר מחלק מהמותגים האחרים.
אני משתמש ב-Lyra Rembrandt לסקיצות, פחות לרישום סופר ריאליסטי.
טיפ:
עפרונות בעלי מבנה גלילי נוטים להתגלגל על משטח העבודה. עיפרון בעל מבנה משושה הוא בחירה טובה יותר מסיבה זו.
עפרונות מט
בשונה מפחם, עפרונות גרפיט מייצרים תוצאות מבריקות תחת זווית מסוימת מהאור.
מותגים מסוימים מציעים עפרונות מט. הם טובים במקרים מסוימים, אם כי אני מעדיף עפרונות גרפיט רגילים.
Staedtler Mars Lumograph Black
השטדלר מארס בלאק הם עפרונות רישום אשר מטרתם ליצור ערכי בהירות כהים.
מארס בלאק עשויים מאחוז גבוה של פחם, ולכן הם יפיקו תוצאה אשר אינה מבריקה, במיוחד בדרגות כהות גבוהות.
Pitt Graphite Matt
קיבלתי את עפרונות Faber-Castell Pitt Graphite Matt בספטמבר 2021, לבדיקה וחוות דעת.
הם די חדשים, ועדיין לא קל למצוא אותם.
לאומנים שאינם אוהבים את הברק של עפרונות גרפיט, אלה הפתרון הטוב ביותר שבדקתי עד כה.
בדוגמה למעלה, ניתן לראות כיצד על ידי שינוי זווית האור, Pitt Matt נשאר אותו דבר, בעוד שעפרונות גרפיט רגילים הופכים מבריקים.
שלא כמו עפרונות מט אחרים, עפרונות אלה יכולים לייצר גם ערכים בהירים.
ה-Pitt Matt מגיעים ב-8 מידות (HB, 2B, 4B, 6B, 8B, 10B, 12B, 14B).
הם קצת בהירים יותר ממותגים אחרים, במיוחד עיפרון בדרגת HB (בשימוש עדין), אשר מתאים עבור אזורים בהירים בציור.
חומר למחשבה:
עבורי, קשה יותר למחוק רישום עם עפרונות מט, או למרוח אותם בצורה חלקה.
עפרונות לבנים
כאשר מציירים על דף נייר עם גוון, עפרונות לבנים מתאימים לציור האזורים המוארים.
העפרונות המועדפים עליי:
Faber-Castell Pitt Pastel soft.
General's Pastel Chalk 4414 white.
Faber-Castell Polychromos white 101.
בנוסף, ניתן להשתמש בעיפרון לבן לציור על נייר שחור (או כהה מאוד).
המפתח הוא ללחוץ חזק יותר או לצייר יותר (למרוח יותר חלקיקים לבנים) באזורים המוארים, ופחות עבור האזורים המוצללים.
אם אתם אוהבים לצייר עצים, אתם מוזמנים לבקר במדריך לציור עצים שכתבתי, הוא כולל הרבה דוגמאות, שלב אחר שלב.
ניתן להשתמש בעפרונות לבנים יחד עם עפרונות צבעוניים.
טיפ:
כאשר מציירים בעיפרון לבן על נייר בגוון, כדאי להשאיר עבורו אזורים ריקים.
אם אתם מציירים עם עיפרון לבן על גרפיט, הלבן הופך לאפור.
כדאי לדעת:
אני משתמש בעיפרון לבן עבור האזורים הבהירים כאשר אני מצייר עם מרקרים.
לפעמים גם בצבעים אחרים. עפרונות צבעוניים עובדים מצוין עם מרקרים.
העפרונות הצבעוניים האהובים עלי הם Faber-Castell Polychromos.
הם בעלי מרקם חלק, והם מגיעים בצבעים בהירים ובצבעים פחות רוויים, וזה נהדר לריאליזם.
אני גם אוהב את Caran D'Ache Luminance, אם כי הם מאוד יקרים.
עפרונות רישום עבים
עפרונות עבים (נקראים גם ג'מבו), בעלי מוט גרפיט עבה, משמשים לרישום מהיר של סקיצות, הצללות, או למילוי משטחים גדולים.
פחות מתאימים לציור ריאליזם או עבור דיוק.
מוטות ומקלות גרפיט
מוט גרפיט הינו מקל גרפיט ללא ציפוי של עץ.
מקלות גרפיט מגיעים בצורות רבות (צורה גלילית, מלבנית, וצורת עיפרון), ומשמשים למילוי שטחים גדולים במהירות.
הם מגיעים במידות שונות של ערכי בהירות.
אני מעדיף להשתמש במוט גרפיט המצופה בשכבת פלסטיק דקה המגנה מלכלוך.
היתרון של מקלות גרפיט הוא שהם יכולים לשמש הן לציור פרטים (details), והן לכיסוי שטחים גדולים.
דוגמה:
הם טובים לשיער, ולסקיצות בסגנון ריאליסטי.
אפשר למלא אזור ולמרוח אותו, להפוך אותו לחלק, ואפשר להשתמש בקצה המוט כדי לצייר פרטים.
אם אתם אוהבים ציור בסגנון ריאליסטי, להלן מדריך למתחילים: איך לצייר ריאליזם בעזרת עיפרון.
עיפרון מכני
עיפרון מכני הוא עיפרון הניתן למילוי במקלות גרפיט, אותם ניתן להאריך באופן מכני.
העיפרון המכני חוסך את הצורך בשימוש במחדד.
כמו עט טכני, גם עיפרון מכני מפיק קווים בעובי אחיד, ומשמש בין היתר לרישום טכני.
כדאי לדעת:
עפרונות מכניים איכותיים מגיעים עם מחק ברמה גבוהה. בשל מידתו הקטנה של המחק, ניתן להשתמש בו עבור יצירת פרטים דקים ומדויקים כגון שיער.
להלן מדריך בנושא ציור בעזרת עפרונות מכניים.
נרתיקים לעפרונות
עבורי, הדרך הטובה ביותר לנשיאת עפרונות היא באמצעות נרתיק המיועד לגלגול.
הנרתיק המעוצב של Faber-Castell מאפשר נשיאה של עד 45 פריטים.
אופציה נוספת היא הנרתיק של Derwent, המכיל עד 30 פריטים.
הנרתיק עשוי מבד עבה וחזק, ועם זאת גמיש מספיק כדי לא לפגוע בקצה המחודד של העיפרון.
מותגי עיפרון רבים מספקים מארז קשיח ממתכת, בעת קניית סט.
אני שומר את המארזים האלה עבור אחסון העפרונות שלי.
מחקים לרישום בעיפרון
יתרונו הברור של העיפרון, להבדיל מכלי כתיבה אחרים, הוא יכולת המחיקה.
מחקים לרישום בעיפרון משמשים גם לציור, ולא רק למחיקה.
בעזרת מחקים שונים ניתן לשנות את רמת הבהירות של משטחים מסוימים, או ליצור פרטים בולטים בעלי ערך בהירות גבוה.
שימו לב:
כאשר רוצים למחוק, יש ללחוץ על נייר הציור ביד אחת, ובשנייה למחוק נגד כיוון האחיזה.
במידה ומוחקים לכיוון האחיזה, הנייר יתקמט ואין דרך ליישר אותו.
מחק גומי
מחק גומי (גם ויניל או פלסטיק) הוא המחק הסטנדרטי ונועד למחיקה מלאה.
מחק זה משאיר אחריו שאריות ואינו נועד ליצירת פרטים מדויקים.
ניתן להשתמש במברשת כדי לנקות את פסולת המחק מדף הציור.
כל מחק Faber-Castell dust-free הוא בחירה מצוינת.
המחק 18-71-21 של Faber-Castell (שחור) הוא האהוב עליי מכולם. יש לו איזון מושלם בין רכות לכוח מחיקה.
אופציה איכותית נוספת היא מחק הפלסטיק Tombow MONO.
זהו מחק רך, אשר לא יפגע בנייר הציור.
שימו לב:
מחקים רכים הם עדינים ועלולים להיקרע אם לא משתמשים בהם בעדינות.
מחק נפוץ ובעל מחיר סביר, הוא שטדלר מארס פלסטיק.
הוא קצת קשה יותר מהמחקים האחרים שלי, אך מבצע את העבודה.
מחק פחם
מחק פחם (Kneaded Eraser) נועד ללקט חלקיקי גרפיט או פחם.
מחק זה אינו נשחק ואינו משאיר אחריו שאריות כמו במחק רגיל.
על ידי חיכוך עדין של המחק על משטח הציור, או טפיחות עדינות, ניתן להעלות את ערכי הבהירות של אזור מסוים בציור.
מחק פחם הינו גמיש וניתן ליצור ממנו צורות כמו נקודה או קו. ככל שהמחק קשה יותר ניתן ליצור בעזרתו מרקמים מדויקים יותר.
אני ממליץ על מחק פחם עבור כל סגנון רישום בעיפרון.
מחק עיפרון
מחקים מגיעים גם בצורת עפרונות ומטרתם לאפשר יצירת פרטים קטנים ומדויקים.
לרוב, מחקים אלו אינם יעילים!
מחק עיפרון בעל מברשת מתאים לניקוי פסולת ממשטח הציור.
מוצר טוב יותר הוא מחק עיפרון Hardtmuth של Koh I Noor.
מחקי עיפרון אינם קלים לחידוד. הדרך הטובה ביותר לחדד אותם היא עם סכין או מספריים.
Tombow MONO Zero
עט-מחק זה, הניתן למילוי, הוא בעל יעילות יוצאת דופן!
ה-Tombow MONO Zero עדיף על כל סוג מחק אחר כאשר מדובר ביצירת פרטים קטנים ומדויקים כדוגמת ציור שיער, ועבור מחיקת אזורים קטנים.
מחק זה דומה מאוד למחקים אשר מגיעים עם עפרונות מכניים, אך הוא קטן יותר ולכן מדויק יותר.
ברגע שמתרגלים לעבוד איתו, במיוחד עבור ציור ריאליזם, קשה להסתדר בלעדיו.
ישנם שני סוגים של עט-מחק זה: עגול ומרובע (אני משתמש בעגול).
ציור (מחיקה) של האזורים המוארים בעזרת Tombow MONO Zero:
שימו לב:
יש לבדוק תמיד שהמחק בולט כלפי חוץ.
במידה ולא, מארז המתכת עלול לשרוט את נייר הציור.
חשוב לדעת:
לחיצה חזקה עם מחק זה, או מחיקה רציפה באותו אזור, תגרום נזק לנייר.
טיפ:
אני משתמש במברשת נעליים לניקוי פסולת מחק. יש לה שערות קשות, שאינן מורחות חלקיקי גרפיט.
מחדדים
עפרונות ניתן להשחיז עם מחדד רגיל או מחדד חשמלי.
מחדד מיכל (פח) הינו יעיל, נקי, וקל לשימוש.
כאשר אני זקוק לחוד חד במיוחד, אני משתמש במחדד הכפול של פאבר-קסטל.
או, במחדד גריפ טריו של פאבר-קסטל.
יש לו מחדד לעפרונות רגילים, ג'מבו ועפרונות צבעוניים.
דרך נוספת להשחיז עפרונות היא בעזרת סכין יפנית. בדרך זו ניתן להגיע לחוד חד במיוחד.
פעולת השחזת עפרונות בעזרת סכין יפנית אורכת זמן, מלכלכת, ויוצרת בסביבת העבודה פסולת של עץ וגרפיט. בנוסף יש להיזהר לא להיפצע.
אני רגיל לחדד את העפרונות שלי בעזרת סכין יפנית. בשבילי, זו הדרך הטובה ביותר עבור שליטה ודיוק.
נייר עבור ציור בעיפרון
כתבתי מדריך למותגי וסוגי נייר לרישום בעיפרון ובעט.
ניתן למצוא אותו פה: סקירה של נייר לרישום בעיפרון.
סרגלים
לסרגלים יש תפקיד מפתח בשרטוט ובסגנונות ציור רבים.
סרגלים לרישום טכני
עבור ציור בפרספקטיבה לינארית, בו הדיוק הכרחי, הסרגל הוא כלי חיוני.
כאשר רושמים עם עט טכני, סרגל רגיל עלול לגרום למריחת הדיו. עבור מקרים אלו, קיימים סרגלים עם שוליים אשר מורמים מעט מעל משטח הציור.
הסרגל המועדף עליי עבור רישום בפרספקטיבה הוא השטדלר מארס 563 אלומיניום.
הוא אינו מחליק על משטח הציור.
טיפ:
לשטדלר מארס 563 יש מבנה מיוחד המיועד לאחיזה איתנה.
אני מנצל מבנה זה להנחת כלי הציור על מנת שלא יתגלגל על משטח הציור בזמן שאני עושה דברים אחרים כגון מחיקה.
סרגלים קמורים
לסרגל קמור יש שימוש נרחב בתעשיית האופנה, אך הוא משמש גם אומנים.
אני משתמש בסרגלים אלו כדי ליצור בועות דיבור כאשר אני מצייר קומיקס.
וגם עבור ציור קווים מעוקלים.
סרגלים לגאומטריה
בגאומטריה, הסרגלים משמשים לשרטוט ולא למדידה. אומנים משתמשים בהם ליצירת סמלים ושאר צורות גאומטריות.
מפזר פחם
מפזר פחם (Blending stump) עשוי מנייר דחוס ומשמש לערבוב, פיזור, או החלקה של חלקיקי פחם או גרפיט.
מצוין עבור החלקה או מילוי של שטחים גדולים, ויצירת מעברים בערכי בהירות.
כאשר רוצים ערבוב עדין יותר, עדיף להשתמש במכחול סינתטי רך.
בדוגמה הבאה, עבור משטח חלק, השתמשתי במפזר פחם, מכחול סינתטי, ולפעמים בעיפרון לא מחודד.
פיקסטיב - Fixative
רישום בעיפרון הוא הנחת חלקיקים של גרפיט (או פחם) על נייר. בתום מלאכת הציור, על מנת שחלקיקי הגרפיט לא יימרחו על הנייר עם הזמן, ניתן לרסס את הנייר עם פיקסטיב.
פיקסטיב (Fixative) הוא נוזל שניתן לרסס על יצירת אומנות יבשה (עיפרון, פחם, פסטל), כדי לשמר אותה ולמנוע מריחה.
הפיקסטיב הינו חומר רעיל ודליק, ולכן יש לרססו במקום מאוורר, ולהרחיק מהישג ידם של ילדים.
יש לרסס שכבה דקה בלבד. כמות גדולה יותר של הנוזל תגרום לדף הנייר להתקמט. ניתן לרסס שוב לאחר שהחומר התאדה (בדרך כלל לאחר כדקה).
אין לרסס קרוב מדי לנייר הציור.
לפעמים, כאשר מרססים יותר מדי, גיליון הנייר יכול להתכופף. אפשר לשים אותו מתחת לספר, ועם הזמן הוא יהיה ישר.
אם ציור בפרספקטיבה חדש עבורכם, בקרו במדריך שלי לציור בפרספקטיבה לינארית (ואטמוספרית).
לסיכום
רישום בעיפרון הוא מלאכה שכל אחד יכול ללמוד, והוא בסיס איתן עבור כל סגנון ציור.
רישום בעיפרון הוא בין היתר משחק בין כהה לבהיר ולכן כדאי להשתמש במספר עפרונות רישום עם דרגות שונות של ערכי בהירות.
מחק פחם משמש גם לציור ולא רק למחיקה. בשל גמישותו ניתן לעצבו בכל צורה שרוצים, כולל כדוגמת סכין, ועל ידי כך ליצור קווים בהירים בציור.
מומלץ להשתמש בנייר איכותי. בסיום הציור ניתן לרסס שכבה דקה של פיקסטיב, על מנת לשמר את הציור לדורות הבאים.
מומלץ:
את רוב הציוד אני קונה בחנות ארט סנטר בתל אביב. המוכרות והמוכרים בחנות הם אומנים, ותמיד שמחים לעזור בבחירת ציוד.
כיצד להמשיך?
עכשיו, כשיש לכם את הציוד הנחוץ, הגיע הזמן להתחיל לצייר.
העולם הוא תלת-ממדי, אך נייר הציור שלכם הוא דו-ממדי!
כדי ליצור את האשליה התלת-ממדית, כתבתי מדריך על איך לצייר אשליה של עומק. מדריך זה כולל 15 דרכים לציור עומק, ומלווה בהמון דוגמאות.
בנוסף, אפשר ללמוד אונליין. להלן רשימה של ערוצי YouTube מומלצים ללימוד רישום בעיפרון.
וגם, ניתן לפנות אליי, אני מורה לציור בתל אביב.
*כל הציוד במדריך זה הוא בבעלותי, ובשימוש שלי.