מדריך לציור עצים בעזרת עט

עודכן ב: 10 אוקטובר 2020

רישום-בעט-של-עצים

במדריך זה אדגים כיצד אני מפשט את תהליך ציור העצים, ואני מקווה שבסופו תוכלו לצייר את העצים האהובים עליכם.

על מנת לצייר עצים בסגנון ריאליסטי בעזרת עט, חשוב לשים לב לדיוק במבנה העץ, וללמוד כיצד ליצור אשליה של ערכי בהירות שונים ומעברים (בערכי הבהירות).

במבוק (חִזְרָן)

כאשר בוחנים עץ כלשהו, ​​נסתכל על הצורות הבסיסיות המרכיבות אותו ומומלץ לצייר אותן:

החלקים המרכיבים את עץ הבמבוק - רישום בעזרת עט

לאחר שנבין את הצורות הפשוטות הללו, נוכל להשתמש בידע שלנו וברישיון האומנותי שלנו כדי לצייר כל עץ מהתבוננות או מהדמיון.

אין צורך לנסות לצייר כל עלה כמו שרואים אותו (כאשר נעזרים בתמונת עיון) אלא להבין את הצורות הבסיסיות והכיוון הכללי.

רישום בעט של עצי במבוק עצי במבוק

גזע עץ זית

עבור גזע העץ, רצוי תחילה להסתכל על מספר תמונות עיון, כדי להבין את מאפייניו.

ראשית, נצייר את קווי המתאר (קונטור) עבור המבנה של העץ.

ציור המבנה של גזעי עץ בעזרת עט

לאחר מכן, נוסיף קווים מנחים ומעט פרטים שיעזרו לנו בהמשך.

הוספת פרטים וקווים מנחים עבור ציור גזעים

השלב האחרון הוא ציור המרקם (טקסטורה).

נתמקד בעיקר בערכי הבהירות, אך נשים לב לכיוון ולצורה של הסימנים אותם אנו יוצרים, בהתאם למרקם של העצים בתמונות העיון.

ציור גזעים של עץ זית בעזרת עט גזעים של עץ זית

זכרו:

לכל גזע של עץ זית יש "אישיות" משלו, אך כל עצי הזית חולקים צורות בסיסיות משותפות.

בעזרת תרגול, קל יחסית לצייר אותם מהדמיון.

כיצד לצייר עלים

ציור עלים יכול להיות מאתגר. הבנת המבנה שלהם ופירוק התהליך לשלבים, יפיק את התוצאה הרצויה והריאליסטית.

כל עלה של עץ הוא בעל כיוון שונה, בדרגה שונה של צמצום (foreshortening) ובהסתרה חלקית (overlapping) של עלים אחרים.

במילים אחרות, המבנה והטקסטורה של עלים הוא אבסטרקטי ומבולגן.

אם כך, כדי לצייר עלים, עלינו לצייר סימנים (קווים) באופן מופשט ומשוחרר, ולהימנע מכל תבנית!

כיצד לצייר עלים באופן אבסטרקטי על ידי שימוש בעט

השלב הבא הוא תשומת לב לערכי הבהירות. כך יוצרים את האשליה של נפח, של מבנה תלת-ממדי להבדיל משטוח.

כדי ליצור אשליה זו, "מקשקשים" יותר קווים עבור ערכי בהירות כהים ופחות קווים עבור ערכים בהירים.

כיצד להוסיף נפח ועומק בציור עלים בעזרת עט

בנוסף, נשים לב לגודל העלים, תלוי בסוג העץ ובמרחק מהמתבונן.

נצייר סימנים גדולים יותר עבור עלים גדולים ולהפך.

רישום בעט של עלים בגדלים שונים

בעוד שצמרת העץ אבסטרקטית ומבולגנת, בשוליה, אנו מוסיפים אינדיקציה מסוימת לסוג העלים וגודלם.

רישום בעט של עץ זית עץ זית

לאחר הבנת המאפיינים של עץ ספציפי (עץ זית במקרה זה), די קל לצייר אותו מהדמיון.

אם מונחים כמו צמצום או הסתרה חלקית הם חדשים עבורכם, רצוי לקרוא את המאמר שלי בנושא יצירת אשליית עומק בציור, הוא כולל 15 דרכים מוכחות לציור עומק.

כדאי לדעת:

ברוב המקרים, אני משתמש בעט עם ראש במידה 0.1. זו מידה מספיק קטנה כדי ליצור פרטים קטנים ומדויקים.

תמונות וניגודיות

כשאני מצלם עץ, אני עושה זאת מכמה זוויות.

במידת האפשר, אני מקיף את העץ כדי לצלם אותו מכל זווית.

תמונות של עץ זית מזוויות שונות

אני בוחר תמונה בעלת ניגודיות (קונטרסט) גבוהה כתמונת העיון שלי.

ניגודיות בין אזורים מוארים ומוצללים היא קריטית כדי שהציור יהיה בולט ובעל נוכחות.

ניגודיות קטנה תוביל לציור שטוח ללא עומק. יותר מדי ניגודיות תגרום לציור להראות כמו קומיקס או אילוסטרציה (להבדיל מריאליזם).

רישום ריאליסטי בעט של עץ זית עץ זית

עצי מחט\אורן

חשוב:

לפני שנעבור לטקסטורה מתקדמת ולרינדור מורכב, עבור מתחילים מומלץ להתאמן על השלב הבא.

צרו צורה של עץ כלשהו (מהדמיון), ציירו כמה סימנים אקראיים כדי למלא אותה ואז, ציירו סימנים נוספים בצד אחד של העץ ובתחתית העץ.

תרגיל זה אורך כחמש דקות! המרקם (טקסטורה) המתקדם שתראו אחרי דוגמה זו הוא תוצאה של שעות רבות של תרגול בציור סימנים מעודנים יותר.

רישום מהיר של עץ עבור מתחילים

עצים מחטיים קל יחסית לצייר מהדמיון. הם מאופיינים בעלים קטנים דמויי מחט.

לרוב, אני מעדיף להתחיל בציור המבנה באופן עדין.

לאחר מכן, למלא את המבנה בסימנים קטנים ואקראיים, שאינם בכיוון כללי מסוים או בצורה אשר חוזרת על עצמה.

השלב האחרון הוא רישום\ציור של סימנים נוספים עבור אזורים כהים יותר, תלוי בכיוון מקור האור אותו נבחר.

כיצד לצייר עצי אורן או מחט מהדמיון בעזרת עט

עצי מחט מגיעים בסוגים וצורות רבות.

התבוננות בתמונת עיון יכולה לעזור בהתחלה, כהנחיה לציור המבנה ותשומת לב לאזורים כהים ובהירים.

חוץ מזה, נסו להיות משוחררים ואקראיים בציור הסימנים.

בעת ציור תקריב (קלוז-אפ), אפשר לצייר אינדיקציה לצורת העלים (המחטיים) בשולי העץ.

רישום ריאליסטי בעט של עץ מחט עץ מחט

עץ מחט מושלג

לעט יש ערך בהירות קבוע. לכן, עלינו להשתמש בטכניקות שונות כדי ליצור אשליה של מעברים בערכי בהירות.

טכניקה אחת (או סגנון אחד) היא שימוש בקווים מקבילים (hatching).

על ידי ציור קווים עם רווח בעובי שונה ביניהם (או קווים בעלי עובי שונה), אנו יכולים ליצור אשליה של דרגות שונות של ערכי בהירות.

סוגים שונים של קווים מקבילים

שיטה נוספת היא שימוש בקווים מקבילים אשר חוצים אחד את השני (cross-hatching).

ככל שנצייר יותר קבוצות של קווים מקבילים, כך אותו אזור ייראה כהה יותר עבור המתבונן.

קווים מקבילים בכמות שונה

ניתן להשתמש בכל עט כדי לצייר עצים. אני מעדיף לצייר בעזרת עט טכני (פיינליינר). עט טכני מאופיין ביצירת קווים בעובי אחיד, והדיו של עטים מקצועיים עשוי מפיגמנטים ולכן עמיד מאוד.

עט טכני לעומת עט כדורי

ניתן להשאיר את החלקים המושלגים ריקים ("לבנים"), או להשתמש בקווים מקבילים באזורים מסוימים כדי ליצור אשליה של ערך בהירות נוסף.

בדוגמה זו השתמשתי במעט קווים מקבילים ובמרקר בצבע אפור בהיר.

ציור בעט של עץ מחט (אורן) מושלג עץ מחט מושלג

אם אתם מתעניינים במרקרים מומלצים לציור, להלן הסקירה שלי למרקרים עבור אומנים.

עצי צפצפה וליבנה

קל לצייר גזעים של עצי צפצפה וליבנה (שדר), כל עוד עושים זאת בשלבים.

נתחיל בציור המבנה:

ציור מבנה עבור עצים

לאחר מכן נוסיף פרטים בסיסיים:

הוספת פרטים לציור עצים

לבסוף, נשים לב לערכי בהירות ונתמקד במרקם:

רישום בעט של עצים מסוג ליבנה וצפצפה עצי צפצפה וליבנה

אנו יכולים להשתמש במרקר אפור לצביעת הגזעים:

צביעה בעזרת מרקר של עצי צפצפה וליבנה

הסתרה חלקית - Overlapping

הסתרה חלקית (או חפיפה) מתייחסת לאובייקט אשר מכסה חלק מאובייקט אחר.

כאשר רואים אובייקט אשר מסתיר חלק מאובייקט אחר, מניחים כי אובייקט זה נמצא לפני האובייקט אותו הוא מסתיר.

לכן, נשתמש בהסתרה חלקית כדי ליצור אשליה של עומק בציור.

ציור ריאליסטי בעט של שני עצים עצים בהסתרה חלקית

מכיוון שלא ניתן למחוק סימני עט, אנחנו מציירים תחילה את האובייקטים הקדמיים!

אם רוצים לצייר בית שנמצא לפני עץ, מציירים קודם את הבית ואז את העץ:

רישום בעט של בית לפני עץ - הסתרה חלקית

עושים אותו דבר כאשר מציירים ענפים.

ראשית, מציירים את הענף המסתיר חלקית את העץ, ואז את גזע העץ.

כיצד לצייר ענפים של עץ

עבור עצים בעלי מבנה מורכב, עם ענפים רבים, אפשר להשתמש בעיפרון עבור ציור הצורות הבסיסיות.

כאשר מרוצים מהתוצאה, עוברים על רישום העיפרון עם עט, ולאחר מכן, מוחקים בעדינות את סימני העיפרון.

ציור ריאליסטי של עצי ליבנה בעזרת עט עצי ליבנה (שדר)

מעברים - Transitions

מעברים הם חלק מיסודות הציור. הם קיימים בכל מקום!

אפילו במישור שטוח לכל אזור יהיו יחסים שונים עם כל מקור אור, השתקפויות וצללים.

לכן, אנו תמיד צריכים לשים לב למעברים (בערכי בהירות) כדי שהציור שלנו ייראה ריאליסטי וטבעי.

סוגים שונים של מעברים בערכי בהירות עבור ציור עלים בעט

ראשית, נבחין באזורים בהירים ובאזורים כהים.

לאחר מכן, נחפש מעברים בתוך כל אזור. מעברים מכהה לבהיר, מבהיר לבהיר יותר ומכהה לכהה יותר.

עץ אלון, רישום ריאליסטי בעט עץ אלון

על ידי ציור ללא מעברים (ושימוש בשוליים חדים) אנו יכולים ליצור משהו שנראה לא טבעי, לעומת משהו ריאליסטי ובעל מעברים.

ציור של עלים באופן טבעי ולא טבעי בעזרת מעברים

כמו שגנן גוזם שיחים ועצים, אנו יכולים להשתמש ברישיון האומנותי שלנו כדי ליצור משהו שנראה מלאכותי או מעשה ידי אדם:

רישום בעט של שיח שעבר גיזום

רישיון אומנותי פירושו להשתמש בידע ובניסיון שלנו.

ברגע שנבין איך לצייר עלים, נוכל לצייר כל דבר במרקם עלים. אובייקטים, דמויות, כלי רכב ואפילו מקרר:

שימוש ברישיון האומנותי לציור בעט של מקרר עם מרקם של עלים

כדאי לדעת:

בנוסף למעברים בערכי בהירות, יש לשים לב למעברים בצבעים, טקסטורה, שוליים וטמפרטורה (מעבר מצבעים קרים לחמים).

אם אתם מתקשים בציור ריאליזם, כדאי לקרוא את המדריך לרישום בעיפרון בסגנון ריאליסטי. הוא מתרכז ב-4 היסודות החשובים (דיוק במבנה, ערכי בהירות, שוליים ומעברים).

ערבה בוכייה

עץ ערבה בוכייה יכול להיות מאתגר לציור.

קל לצייר את העלים שלו במבט מקרוב. ככל שנתרחק, צורת העלים תעלם ונראה צרורות או אשכולות של עלים.

עלים של ערבה בוכייה, רישום בעט

נתחיל ברישום קווי המתאר (קונטור) של מבנה העץ. נעשה זאת בעדינות.

ציור קווי מתאר של ערבה בוכייה

בשלב השני, ניתן לצייר את צמרת העץ, אזור אחר אזור.

לחלופין, כמו בדוגמה זו, נוכל לצייר תחילה את הערכים הכהים.

ציור האזורים הכהים בעץ ערבה בוכייה

טיפ:

כמוזכר לעיל, לעט יש ערך בהירות קבוע (בדרך כלל עם צבע שחור, אם כי קיימים צבעים אחרים).

על ידי ציור בעדינות ובמהירות, ובזווית חדה, אנו יכולים לצייר קווים מוגדרים פחות ולכן, עם ערך בהיר יותר.

ציור קווים עם ערכי בהירות שונים בעזרת עט

השלב האחרון הוא ציור הערכים הבהירים.

שימו לב לערכי הבהירות, המעברים והמרקם. יש לצייר באופן חופשי ואבסטרקטי, אך יחד עם זאת, לתת תחושת כיוון.

ציור ריאליסטי של עץ ערבה בוכייה בעזרת עט ערבה בוכייה

כיצד לצייר עצים גדולים

כאשר מציירים עצים גדולים, כמו פיקוס, כדאי להשתמש בדפים גדולים (A3 במקרה זה).

אם מבנה העץ מורכב מדי, אפשר לצייר רשת קווים מנחים (בעדינות בעזרת עיפרון), גם עבור דף הציור וגם עבור תמונת העיון.

כך מחלקים את הדף למספר אזורים קטנים יותר שקל יותר לצייר.

ציור של עץ גדול בעזרת רשת קווים מנחים

זכרו:

רישום בעט (או בעיפרון) על דף גדול היא משימה שאורכת זמן. במקרה זה, מעל 20 שעות של ציור.

רישום ריאליסטי בעט של עץ פיקוס עץ פיקוס

לפעמים, רישומים על דף גדול עלולים שלא להיראות כל כך גדולים על גבי מסך קטן.

אפשר לתת הקשר על ידי הוספת עצי רקע (מהדמיון במקרה זה).

ציור עץ פיקוס ורקע בעזרת עט ציור רקע

יש לקחת בחשבון:

אנו משתמשים בכללים של פרספקטיבה אטמוספרית בעת ציור רקע (נוף).

כאשר אובייקטים נמצאים רחוק, ישנם יותר חלקיקי אטמוספרה (המפזרים אור) בין האובייקטים לבין הצופה.

עבור אובייקטים רחוקים אנו משתמשים בפחות ניגודיות (קונטרסט) ופחות פרטים (details). בנוסף, אזורים רחוקים יהיו בהירים יותר ובעלי שוליים (קצוות) רכים.

הוספת רקע

לעיתים נרצה להוסיף רקע לציורי העצים שלנו.

ציור של דשא הוא פתרון פשוט ומהיר עבור רקע.

נתחיל ברישום של קווים קצרים. הקווים הקדמיים יהיו מעט עבים וארוכים יותר.

ציור של קווים עבור רקע

נוסיף בהדרגה עוד קווים. ניתן להוסיף קווים ארוכים יותר (עבור עשב), בעיקר בחלק הקדמי של הרקע.

יש להימנע מתבנית מסוימת. נשתדל להיות אבסטרקטים בציור הקווים.

הוספת קווים נוספים עבור ציור דשא

כאשר יש עץ (אקליפטוס במקרה זה), הדשא יוסיף לתחושת העומק.

אין עומק ממשי בציור, נייר הציור שלנו שטוח. ככל שנצייר גבוה יותר על נייר הציור (עד קו האופק), כך נתייחס לאזורים הרחוקים יותר.

על ידי ציור צל מוטל של העץ, אנחנו נוסיף תחושת מרחב לציור שלנו.

כדי לצייר צל מוטל, יש להוסיף סימנים (קווים) נוספים לאזור זה, כדי ליצור אשליה של ערך (בהירות) כהה.

ציור בעט של עץ ודשא

אופציה נוספת היא הוספת צמחים שונים. לדוגמה, צמח סוף.

שלבים עבור ציור צמח סוף

זכרו:

עבור מראה טבעי של עצים וצמחים, עלינו לזכור שיש להם צורה אבסטרקטית ולהימנע מציור צורות עגולות מדי.

כאשר מציירים עלים ארוכים, יש לשים לב לצל שהם מטילים אחד על השני.

ציור של צל על עלה

לאחר שבחנו את חלקי הצמח, נצייר קווי מתאר עדינים.

לקבלת תוצאה ריאליסטית, נצייר כל פרח או עלה בגודל, צורה וכיוון שונים (תוך תשומת לב למאפיינים של אותו זן של פרח, עלה או עץ).

בנוסף, נשים לב להסתרה חלקית.

רישום של קווי מתאר עבור צמחי סוף

לבסוף, נוסיף ערכי בהירות וצל מוטל.

רישום ריאליסטי בעט של צמחי סוף צמח סוף

גודל והקשר

הדרך להגדיר את הגודל של אובייקטים היא על ידי הצבתם ליד אובייקטים מוכרים אחרים.

למרות שתולעת בדרך כלל קטנה, כאשר מציירים אותה בגודל גדול בהשוואה לאובייקטים מוכרים כמו עצים, אפשר ליצור תולעת ענקית.

רישום בעט של תולעת מפלצתית ענקית תולעת מפלצתית

מצד שני, לפעמים נרצה לצייר עץ קטן, כמו עץ ​​בונסאי.

במקרה זה, אנו זקוקים להקשר.

ציור עץ בתוך עציץ הוא פתרון טוב, אך לפעמים גם עצים גדולים נמכרים בתוך עציץ.

ציור סביבה מוכרת, כמו חדר, יכול לעזור מאוד בהגדרת גודל הבונסאי.

רישום בעט של עץ בונסאי בחדר עץ בונסאי

לסיכום

אמנם אין קווים בטבע, אך ציור בעט מאופיין ביצירת קווים!

ציור הוא יצירת אשליה. העולם הוא תלת-ממדי אך דף הציור הוא דו-ממדי.

אנו יוצרים אשליה זו על ידי תשומת לב לערכי הבהירות, השוליים והמעברים (בין היתר).

לעט יש רק ערך בהירות אחד, כך שבניגוד למדיום ציור אחר (גרפיט, פחם, פסטל ...), עלינו ליצור אשליה של ערכי בהירות שונים ומעברים (בערכי הבהירות).

כאשר מציירים עצים, יש להתמקד בדיוק המבנה של העץ ובערכי הבהירות.

דיוק בערכי הבהירות יוצר את האשליה של עומק ומרחב.

יש לוודא שיש מספיק ניגודיות (קונטרסט) בין האזורים המוארים לאזורים המוצללים כדי שהציור יהיה בעל נוכחות.

לאחר ציור המבנה וערכי הבהירות, הוספת פרטים (טקסטורה) תעשה את ההבדל בין ציור יפה ליפה מאוד.

אם אהבתם מאמר זה, אולי תאהבו גם את איך לצייר פרחים בעזרת עט.

להלן סקירה של עטים מומלצים לרישום וציור בהם אני משתמש, כולל דוגמאות.